Saturday, October 16, 2010

The Money Book - A CAP Guide to Managing Your Money and More



Tajuk : The Money Book: A CAP Guide to Managing Your Money and More
Terbitan : Consumers Association of Penang (CAP)
Penulis : CAP
ISBN : 983-104-186-0
Harga : RM20.00

Tajuk buku ni agak menarik juga, jadi aku pun selak ke mukasurat yang ada maklumat tentang isi kandungan buku. Hmmmmm...menarik juga tajuk yang ingin dikupas. Buku ini agak kecil dan hanya mengandungi 280 mukasurat sahaja. Tapi tulisannya agak kecil dan setiap mukasurat terbahagi kepada dua bahagian. Jadi banyak topik yang dimasukkan di dalam buku ini.

Bila aku mula membaca, memang aku rasa banyak sangat ilmu yang perlu aku tahu tentang kewangan (ini pandangan aku sebagai orang biasa). Ada juga perkara yang aku telah ketahui, tapi aku tetap baca.

Cara penyampaiannya juga menarik, kadang2 aku seperti diceramah pula oleh buku ini. Dalam hal kewangan adalah penting untuk kita merancang. Jadi setiap topik seperti perancangan kita untuk membeli rumah diulas dan menerangkan kenapa kita perlu buat begini dan tidak pula begini. Ada juga maklumat2 lain yang dimasukkan sebagai panduan untuk kita apabila melakukan sesuatu keputusan untuk membeli atau pun tidak. Buku ini memeberikan panduan2 apabila kita membuat keputusan dan perancangan.

Topik2 yang disentuh antaranya: Insuran, pembelian rumah dan kereta, kad kredit, EPF, Cukai pendapatan, persaraan dan banyak lagi. Contoh2 yag diberikan juga, semuanya menarik dan memang berlaku dalam masyarakat hari ini. Maklumlah, CAP memang amat terkenal sebagai sebuah organisasi yang memperjuangkan hak2 pengguna di Malaysia. Jadi, pasti banyak kejadian2 yang di adukan kepada mereka yang mungkin boleh dijadikan pengajaran.

Diselitkan juga didalam buku, kartun2 yang menarik berkaitan dengan topik2 yang dibincangkan. Jadi bila baca, tak lah rasa bosan sebab ada juga kartun yang sinis tetapi memberi pengajaran.

Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan buku ini boleh la mendapatkannya di MPH dan juga Popular.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...