Thursday, April 8, 2010

Hangzhou - Shanghai

Seperti yang dijanjikan dalam post terdahulu, aku eana meletakkan beberapa gambar yang menarik semasa pergi ke Huongzhou dan Shanghai pada 12 -15 Mac yang lepas. Pengalaman selama 4 hari di sana takkan aku lupakan. Tambahan pula inilah pertama kali aku ke luar negara.

Banyak juga la perbezaan yang aku rasa tiada seperti di Malaysia. Apa yang menarik sudah tentulah penunggang basikal tak kira lelaki atau perempuan setiap hari lalu lalang di jalan raya. Malah ada jalan khas untuk penunggang basikal. Kalau kat Malaysia, menunggang basikal mungkin kelihatan janggal di sini. Sepanjang perjalanan dari Shanghai ke Hangzhou, pemandangannya sungguh cantik, dari segi senibina mahupun tanam2an yang ditanam sepanjang di lebuhraya. Kalau lebuh raya di Malaysia nampak pokok sawit ajelah.

Tapi kalau dari segi budi bahasa, rakyat Malaysia sudah tentu no 1. Di sana aku beberapa kali dilanggar tanpa ada perkataan maaf malah mereka juga biasa meninggikan suara. Mubgkinla budaya mereka di sana tapi...hmmmm, kita telah diajar bercakap dengan lemah lembut dan sopan santun...mungkin tak biasa.

Tempat paling aku suka sekali sudah pasti lah West Lake. Amat menarik dan cantik sekali. Sayang pada masa tu bunga2an masih belum keluar sepenuhnya. Kalu tidak pemandangannya mesti lebih cantik lagi. Aku bagaikan terpaku melihat pemandangan umpama gambar yang dilukis, sedangkan hakikatnya ia adalah satu ciptaan Tuhan. Subhanallah. tengok ajelah gambar2 dalam slideshow ( mungkin aku punya gambar tak cukup cantik berbanding dengan orang lain). Aku rasa kalau masih ada peluang aku akan ke sana lagi.

Bagi bandaraya Shanghai pula, ia tak ubah seperti Kuala Lumpur, dengan jalan raya yang sesak dan kenderaan yang banyak (tetapi penunggang basikal tetap banyak). Jadi mungkin tiada apa yang istimewa di Shanghai.

Dari segi makanan, rasanya kalau orang yang cerewet macam aku ni mungkin susah nak terima makanan yang tak biasa dimakan. Tapi di sana, aku boleh makan semua makanan yang dihidangkan kecuali daging kambing. Memang sedap sangat. Tapi bila kembali ke Malaysia, aku makan macam 4 hari aku kat sana tak dapat makan. Rindu sangat makanan Malaysia....hahaha. Mana sama negeri orang dengan negeri kita kan?!

Jadi, kalau ada sesiapa yang plan nak ke China, nak la ikut jugak...hehehe. Jangan lupa ajak aku ye (duit belanja g ke China aritu pun ade lagi - simpan...hehehe).

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...