Saturday, May 8, 2010

Musafir Cinta

Musafir Cinta



RM 18.00
Tajuk Buku: Musafir Cinta
Terbitan : PTS Litera Utama Sdn Bhd
Penulis : Taufiqurrahman Al-Azizy
ISBN : 978-983-3892-10-5
Harga : RM18.00 (Semenanjung malaysia)





Pertama kali melihat tajuk buku ni, andaian ianya tentang kisah cinta pasal remaja masa kini. Tapi anggapan aku silap bila membaca sinopsis di belakang kulit buku ni. "Iqbal pun beraksi, meninggalkan segala jenis ibadah yag istiqamah diamalkannya selama ini. Mencampakkan iman dan jiwa Islamnya. Rumah ibadah lain pun dikunjunginya. Tetapi semakin berani dia menentang agamanya, semakin lebar jugalah kehampaan jiwa yang menderanya. Hatinya kian gundah, hidupnya kian nestapa."
Setelah membaca perenggan ini tanpa fikir panjang terus aje aku beli. Lagi pun penulisnya agak terkenal juga, hingga mencapai bestseller di Indonesia.

Membaca bab pertama buku ini,pasti kita akan tertarik untuk mengetahui apakah yang akan terjadi seterusnya kepada Iqbal. Iqbal Maulana, seorang pelajar pasentran tegal Jadin yang terpaksa mengembara mencari cintanya pada Ilahi dan meninggalkan cintanya kepada 3 wanita di pasentran tersebut. Inilah yang dinamakan Musafir Cinta. Sebab kenapa dia harus keluar dari pasentran ini bukanlah pada bab pertama ini. Sebab itulah aku katakan membaca bab pertama ingin terus membaca untuk mengetahui lagi cerita seterusnya.

Membaca bab yang seterusnya pula, kita akan mengetahui kenapa dan siapa Iqbal Maulana sebelum dia menjadi pelajar di pasentran Tegal Jadin. Bila mengetahui asal usulnya kita akan menyedari betapa Hidayah Allah itu tidak mengira siapa pun, kalau Allah ingin memberinya, pasti Dia akan beri.

Perjalanan Iqbal yang penuh dengan onak duri tetapi masih lagi berpegang pada petunjuk Allah. Bertemu dengan berbagai jenis orang dan sentiasa pula diuji kematangan fikirannya serta prinsipnya pada Islam. Sikap Iqbal yang sentiasa berfikiran positif menemukannya pada Firman, seorang pemuda jalanan yang tak tentu jalan hidupnya. Apa yang berlaku pada mereka berdua selepas itu amat menarik sekali. Seakan kita ingin bertemu dengan Iqbal dan memberi kita tunjuk ajar tentang Islam. (Kalau aku plak fikir bertuahnya la kekasih Iqbal yang bertiga itu). Hehehe

Membaca buku ini seakan kita membaca hati dan fikiran orang lain. Cuba bayangkan kita boleh membaca dan mengetahui fikiran orang tersebut. Macam tulah kiranya bila kita membaca buku ni. Bagaimana Iqbal membuat keputusan, berfikir apa yang harus dilakukan - semuanya seakan jelas di mata bila membacanya.

Apa yang menarik lagi banyak diselitkan ayat-ayat Al-Quran yang boleh dijadikan panduan untuk kita. (Mungkin kita selalu membaca Al-Quran tetapi adakah kita memahami maksudnya?). Maksud di sebalik Ayat-ayat Al-Quran di dalam cerita ini tidaklah diterangkan secara terus, tetapi kita akan dapat memahami kenapa ayat tersebut berkaitan dengan cerita yang disampaikan.

Banyak juga dialog2 di dalam buku ini yang boleh dijadikan pengajaran. Contoh dialog antara Anton dan Iqbal semasa di dalam bas " Saya percaya setiap agama itu baik dan benar. Walaupun agama itu demikian, belum tentu penganutnya2 demikian......agama hanya dijadikan topeng, dijadikan alat,dijadikan kenderaan bagi memenuhi nafsu2 pengikut2nya." Aku rasa ini adalah pengajaran utama buku ini.

Sepanjang membaca buku ini dapatlah disimpulkan bahawa kita jangan lah mudah memandang negatif pada semua orang, malahan kita juga sepatutnya berdoa agar mereka diberi hidayah dan tidak pula memburuk2kan mereka. Contohnya penagih dadah, bohsia ataupun mereka yang selalu melakukan larangan Allah. Sebab kita tidak tahu kenapa mereka memilih jalan hidup mereka begitu dan apa sebab2 mereka jadi begitu. Kita tidak tahu. Hanya Allah sahaja lah yang tahu semua itu.

Aku akui, aku bukanlah seorang yang suka sangat membaca novel seperti dahulu (kena tengok tajuk dan jalan cerita baru decide nak beli ke tidak), tetapi tumbuhnya novel2 Islami yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan seperti ini, yang bukan menjurus cinta lelaki dan perempuan, mengubah persepsi aku terhadap novel2. Sebab cara penulis menyampaikan dakwah itu mungkin lebih senang difahami berbanding dengan kita membaca buku besifat ilmu atau fiksyen.

Jadi pada sesiapa yang nak membeli buku ini bolehlah beli di mana2 kedai buku. Atau kalau malas nak pergi kedai buku boleh klik di gambar atas dan beli secara online.



3 comments:

  1. rem..ko mmg cari novel2 Indonesia ye?
    tp drpd sinopsis ko nih mmg nmpknya mcm menarik..ko mmg antu buku la..
    btw, sj nk info klu ko blom tau-aida liyana skang di GH. operate kpl sbb ade drh beku n she's 7mnths preg.

    ade masa usha blog aku plak eh.
    inaharta.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. actually aku bkn minat buku indonesia. tp bila beli buku aku tgk sinopsis dulu. kalau best beli la...

    aku blum tahap antu buku lg. ni kira tahap menghabiskan masa lapang...hehehe...lagipun ingatlah ayat pertama diturunkan Allah. "Iqra'" maksudnya....bacalah

    ReplyDelete
  3. aku doakan aida cpt sembuh. kim salam aku pada dia ya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...