Sunday, October 17, 2010

The Street Lawyer








Tajuk : The Street Lawyer
Penerbit : Dell Publishing
Penulis : John Grisham
ISBN : 0-440-29560-2
Harga : RM32.90 (MPH Online)

Aku beli buku ni secara online dari salah seorang pembaca yang mengiklankannya di blog. Disebabkan aku dah baca beberapa buku John Grisham dan aku amat jatuh hati dengan tulisannya...(ini semua sebab bos aku la, yang letak buku dia kat ofis suruh staff dia baca..kebanyakkan buku2 yang dia letak tu tulisan John Grisham..aku pun dah terpengaruh da.... Jadi bila dah dapat buku yang murah (harga aku beli cuma RM10.00 je, harga di atas untuk di MPH)aku pun terus beli...janji dapat baca...hehehe.

Bila dah start baca buku2 John Grisham memang tak boleh berhenti. Dalam 2 hari ni aku baca tak buat kerja lain. Tapi aku kena akui..dalam banyak2 buku John yang aku dah baca, jalan cerita The Street Lawyer biasa2 sahaja. Selalunya tulisan John Grisham buat aku sampai berdegup jantung membacanya...tapi kali ni, aku hanya ingin tau apakah kesudahannya sahaja tanpa ada perasaan aku seperti di dalamnya.

John Grisham tetap berjaya membuatkan aku membaca sampai habis, sebab semua tulisannya takkan dapat dijangka apakah pengakhirannya. Kita mungkin boleh mengagak adegan seterusnya tapi bukan kesudahannya (jadi kena baca sampai habis jugak la. Namun aku tak la rasa kecewa sangat dengan tulisannya kali ini.

Ia mengisahkan tentang Micheal Brocke yang telah berubah dari seorang peguam di sebuah syarikat guaman terkenal yang hanya mementingkan berapa banyak wang yang diterima sebulan di syarikat guaman tersebut. Kerana terlalu mengejar kebendaan dia telah mengabaikan rumah tangga sehingga isterinya Claire memfailkan penceraian.

Namun apabila dia terlibat dalam peristiwa penahanan 9 peguam termasuk dirinya oleh seorang jalanan (DeVon hardy) yang ingin membalas dendam kerana kehilangan tempat tinggal disebabkan oleh salah seorang klien syarikat guamannya, Micheal telah berubah dan memilih untuk berhenti dan menjadi peguam bagi orang di jalanan dengan bantuan Mordecai Green. Peristiwa tersebut hampir meragut nyawanya.

Namun sebelum dia berhenti, Micheal telah tanpa sengaja mencuri fail berkaitan dengan pelanggan yang terlibat dengan pengusiran beberapa penyewa termasuk DeVon Hardy. Melalui fail tersebut, micheal mengumpul bahan bukti untuk menyaman syarikat hartanah yang telibat dalam pengusiran penyewa2 tersebut tanpa notis dan bekas majikannya.

Micheal menyertai Mordecai untuk membantu orang jalanan ini mendapatkan hak2 mereka. Dari mereka inilah Micheal mendapatkan maklumat dan menyaman bekas majikannya.

Pada permulaan cerita ini, aku menjadi keliru kerana ia asyik menceritakan penglibatan Micheal dengan orang jalanan ini. Tetapi ia diselamatkan apabila Micheal mula mengambil keputusan untuk berhenti dan tanpa sengaja mencuri fail tersebut. Dan aku mula rasa lega dan meneruskan bacaan kerana konflik telah bermula.

Aku ingin sekali melihat Micheal kembali kepada isterinya setelah dia mengambil keputusan unutk berhenti dan menjadi "street lawyer". Tapi nampaknya tak kesampaian pula hajat aku kerana Micheal juga seperti pasrah dengan keadaan dan menganggap ia perkara biasa sebagai seorang peguam.

Namun ada juga membuatkan aku gembira kerana penghujungnya, bekas majikan Micheal yang rasa bersalah telah berjumpa dengan Micheal dan membuat perancangan untuk membantu orang jalanan melalui beberapa program melibatkan peguam2 di syarikat guamannya. Walaupun micheal telah digantung lesen guaman selama 9 bulan kerana mencuri fail pelanggan, tapi sekurang2nya Micheal berasa lega kerana usahanya untuk membantu orang di jalanan mendapat perhatian belas majikannya. Mungkin ini membuatkan Micheal gembira setelah kecewa dengan penceraian dengan isterinya. Jadi keputusannya untuk berhenti kerja dari dunia yang penuh glamour dan mementingkan wang berbaloi juga.

Aku mungkin memberikan 4 atau 5 bintang untuk buku John Grisham yang lain, tapi kali ini aku rasa aku hanya mampu memberinya 3 dari 5 bintang. Tapi tak apa, ada banyak lagi bukunya yang aku belum baca dan Insya-Allah aku akan dapatkan.



1 comment:

  1. Salam Ziarah, blogwalking by daimpressive:

    http://suaraserak.blogspot.com/

    Serak Itu Suatu Abstrak, Nampak Nyata, Boleh Dirasa, Kedengaran Ada, Tapi Fizikalnya Tiada. Arena perkongsian ilmu dan budi, perundangan, santai dan sukan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...