Friday, June 10, 2011

Kisah Tragis Oei Hui Lan: Puteri Orang Terkaya Indonesia

Tajuk: Kisah Tragis Oei Hui Lan
Penulis: Agnes Davoanr
Penerbit: Intibook, Jakarta
ISBN: 978-602-95752-0-0
Harga: Rp55000 ( lebih kurang RM20.00)

Semasa melihat cover buku ini, lantas membuat kesimpulan ini mesti kisah perempuan yang kaya, tak dapat kahwin dengan lelaki idaman lalu membunuh diri. Mungkin skeptikal dengan keadaan yang biasa dilalui oleh seorang puteri yang kaya....kemudian aku fikir bila dah mati ia jadi hantu!!!Kuno betul la pemikiran aku ni kan! Betul...aku takut tengok cover buku ni...dengan rambut yang pajang mengurai hingga ke paras lutut dan memakai baju putih! Aku ni kan dasar penakut. Disebabkan ia "true story" seperti yang tertulis di cover nya, jadi aku pun membeli (aku kan suka kisah true story)....kalau nak tahu bila aku letak di bilik aku akan terbalikkan buku tu supaya tak nampak gambar yang ada di cover buku....hahahahaha...aku memang penakut!!!
Lukisan potret Oei Hui Lan yang ada di Hotel Tugu, Malang inilah yang dijadikan cover buku ini....macam mana aku tak takut menengoknya

Setelah membaca buku ini dan mencari beberapa info di dalam internet baru aku tahu, buku yang aku beli dengan cover yang menakutkan ini adalah edisi terhad!Selepas ini tiada lagi diterbitkan dengan cover tersebut....dan gambar yang menjadi cover tersebut adalah gambar sebenar Oei Hui Lan yang mana sekarang gambar itu diletakkan di Hotel Tugu, Malang, Indonesia.

Cara penyampaian buku ini amat sederhana, dan amat mudah difahami dan disampaikan secara tersusun mengikut kronologi. Bahasa Indonesia yang digunakan amat mudah difahami. Buku ini berjaya mengikat aku untuk terus membaca kisah tragis Oei Hui Lan.

Menyusuri kisah Oei Hui Lan yang terlahir dengan kemewahan pada tahun 1899, rumahnya bak istana mempunyai 40 bilik beserta beratus pembantu rumah yang disediakan kediaman sendiri. Oei Hui Lan mempunyai pengajarnya sendiri yang datang ke rumah untuk mengajarnya berbagai bahasa. Bapanya Oei Tiong Ham amat menyayangi dirinya sehingga sanggup menyediakan danau yang mempunyai binatang kesayangan seperti anjing, monyet dan malah kanggaru!!!

Apa sahaja keinginan Hui Lan akan dipenuhi oleh bapanya, malah Hui Lan yang ingin mengadakan sebuah parti hari lahir dan menjemput orang ramai untuk berpesta juga sanggup disediakan oleh ayahnya. Malahan makanan untuk parti tersebut juga disediakan oleh tukang masak yang diimport!!!

Bila aku membaca buku ini aku tidak dapat membayangkan betapa kayanya bapa Hui Lan. Hidup Hui Lan mewah sehingga pekerjaannya aku rasa hanyalah menghabiskan wang ayahnya dengan membeli apa sahaja yang diinginkan, duduk di rumah atau hotel paling mewah, bercuti ke luar negeri dengan membawa segala kelengakapan termasuk pembantu2. Aduhhhhhhhh!!!!memang kaya.

Tapi kekayaan yang dimiliki oleh Hui Lan tak pernah menjanjikan kebahagiaan buat dirinya, malah ia menjadi satu malapetaka buat keluarganya apabila harta yang ditinggalkan oleh ayahnya menjadi perebutan akibat pembahagiaan terhadap 8 isteri dan 42 anak yang tidak samarata. Sudah pasti Hui Lan mendapat paling banyak kerana dia anak kesayangan bapanya. Malah sebelum meninggal bapanya sempat membina sebuah rumah idaman Hui Lan di Singapura. Dia mungkin boleh membeli apa sahaja di dunia, malah bertemu dengan Permaisuri England dan berkahwin dengan orang yang ternama...namun ia hanya mampu memiliki harta namun kebahagian tidak pernah sedikit pun menjengah hidupnya. Mujur Hui Lan memiliki dua orang anak yang mungkin membawa sedikit bahagia buat dirinya.

Hui Lan meninggal dunia semasa berusia 93 tahun iaitu pada tahun 1992. Ketika itu ramai yang telah pergi meninggalkannya termasuklah salah seorang anaknya. Di akhir hidupnya Hui Lan hidup secara sederhana dan tidak memerlukan ia tinggal di rumah yang besar dipenuhi dengan kelengkapan rumah dan pembantu. Oh ya!!!dia tidak mati membunuh diri ya!....hahaha...kalau tak baca buku ni, mesti aku fikir yang macam mula2 aku cakap tadi...

Selepas habis baca buku ini aku asyik terfikir pasal kekayaan bapa Hui Lan. Dia memang amat kaya. Tapi kadang2 orang kaya belum tentu mereka betul2 bahagia. Kita lihat mereka ketawa...adakah mereka ketawa dan tersenyum tanda mereka bahagia dengan apa yang mereka perolehi. Tapi yang tak kaya pun, kadang2 mereka tak bahagia juga sebab mereka tak mampu nak jadi seperti orang kaya yang dapat memenuhi apa yang mereka inginkan. Jadi, kaya pun tak bahagia, tak kaya pun tak bahagia....habis macam mana? Nak jadi kaya ke atau tak kaya?

Sebenarnya samada kita kaya atau tidak kaya, kita boleh bahagia. Bahagia tu datangnya dari dalam diri kita sendiri. Bukan dari harta atau apa sahaja. Kita sendiri yang mendifinisikan bahagia itu mengikut cara kita. Boleh jadi kita bahagia kerana mempunyai keluarga yang penyayang...ataupun kerja yang kita idam2kan...semua terpulang pada kita.

14 comments:

  1. macam best dah ko ulas intro tu rem. tapi klimaksnya apa, dan apa yg menarik sgt dgn true story dia ni hingga dibukukan?

    ReplyDelete
  2. @Mazlina Razalitulah....dia hidup secara sederhana la akhirnya...cuma dia terkilan sebab harta dia jadi perbalahan anak2 ayah dia.

    aku kalau bg review mmg x kan tulis apa dia punya ending...sbb nak suruh orang cari buku ni and baca...hehehe

    ReplyDelete
  3. Nice...
    Tapi serius... cover buku tu menyeramkan..

    ReplyDelete
  4. @Bellamemang seram...nasib baik bukan cerita seram..hahaha

    ReplyDelete
  5. cam bes je cter ni kak..mmg seram la cover buku tu..betul kate akak kekayaan bukan boleh buat kita bahagia..peace no war..;)

    ReplyDelete
  6. seram maut tengok cover dia...

    tragis citer ni pasal ape ha? pasal dia terkurung dlm sangkar emas ke? atau mak tiri dia jahat?

    (jawapan yg dijangka, nak tau lebih lanjut sila baca buku nih) hahahaha

    ReplyDelete
  7. @Zulfikar Hazrihahaha...tau je jawapan saya ye....nak memupuk minat membaca sbnrnya...hehehe

    tragisnya sebab dia tak pernah bahagia...dapat keluarga yang berebut harta, suami yang tak pernah pedulikan dia...itula yang tragisnya

    ReplyDelete
  8. Salam alaik (=

    cover dia memang menakutkan! rasanya kalau Zati ada buku yang sama mcm tu, memg terus balut kot? menakutkan =='
    tapi kalau ikut masa tu, dia agak nampak lawa dgn rambut yg panjang tu =D

    edisi terhad ey? nak cari yg mcm ni xde dah lah lepas ni. suka baca yg true story juga, sebab kadang2 itu yg buat kita terkesan sama (=

    ReplyDelete
  9. @Izzati Hashimzati...buku dengan cover yang ini adalah edisi terhad...untuk cover lain tak pastilah...lagipun penerbitan buku ni mengundang pelbagai kontoversi dan bantahan dari pihak keluarganya...tak pasti pula kalau ini edisi yang terakhir. Buku ni memang sold out every time keluar

    ReplyDelete
  10. kalau xde, saya pinjam akak punya je lah hehehe. (=

    ReplyDelete
  11. @Izzati Hashimdah terlambat zati...kawan akak dah pinjam. Lg pun zati di mesir skrg kan? jauh juga nak hantar tu...hehehe...kena tunggu kawan akak pulangkan la ye

    ReplyDelete
  12. nice story.... i like it, thanks siti f'r the info

    ReplyDelete
  13. cover bukunya serem, isinya juga serem tapi bikin aku panaran. Ikut share ya! ...Desain grafis bergerak dengan cepat. Perkembangan teknik desain serta kemajuan teknologi mempengaruhi hasil karya desainer. Contohnya cover buku 8 warna, desain brosur, desain logo bisa dibuat dengan menggunakan teknik cetak dan kekuatan desain. Serta pembelajaran yang menggunakan video tutorial.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...