Thursday, June 9, 2011

Yogjakarta - Day 2

Sambung balik kisah aku pergi jalan-jalan ke Yogja Mei lalu (hishhhh...blog aku ni jadi macam travel blog pula dah!!!). Orang kata kalau pergi ke sana tapi tak melawat Borobodur macam tak sah la ke sana. Aku ni pun beria2 la nak ke sana, walaupun sebelum pergi, aku dapat berita adalah sukar untuk ke sana melalui Mangelang. Sebab Mangelang baru je di landa banjir lahar dingin (ni akibat letusan Gunung Merapi Oktober lalu). Jadi ada rumah yang musnah dan jalan pun tak berapa bagus kerana masih diselimuti oleh debu2 gunung berapi.

Tapi aku kuatkan semangat untuk pergi ke sana. Sebelum tu aku mengambil sarapan dahulu. Walaupun pihak hotel menyediakan sarapan iaitu air teh dan donat, tapi nak juga rasa makanan yang ada di kedai. Jadi aku pun mencari makan di Jalan Malioboro. Sebenarnya, banyak aje kedai makan tepi jalan dan kaki lima. Makanan dia macam biasalah, bakso (tak sah la kalau tak ada), nasi ramen (tak cuba pun makanan ni) dan sudah semestinya nasi gudeg. Memang tak jumpa la nasi lemak atau mee goreng. Kuih-muih ada juga dijual. Tapi aku ni tak selera jadi beli la nasi. Lagipun aku membayangkan bila mendaki Borobodur kena ada tenaga..so kenala makan makanan yang berat.
Kedai ni just jual breakfast aje, kedai pun macam kedai burger,tapi siap ada Facebook...
Mak cik yang jual breakfast di kaki lima, tengok lauk-pauk yang dijual!!Ini untuk breakfast tau bukan lunch!!

Lepas sarapan ambil bas Transyogja ke Terminal Jombor dan dari Terminal Jombor ke Borobodur - bas ini akan melalui Mangelang. Aku rasa risau juga, terutama jika hari hujan. Tapi tak apalah aku fikir. Insya-Allah nggak apa2. Hehehe. Bila naik bas tu sempat juga la sekumpulan penyanyi jalanan cari makan dalam bas. Sepanjang perjalanan melalui Magelang dapat dilihat kesan banjir lahar dingin tu melanda rumah2 dan kesan2 debu gunung berapi yang dikumpulkan di tepi2 jalan. Ada jambatan yang sedang dibaiki kerana baru dilanda hujan lebat dan kesan debu yang dibawa air menyebabkan jambatan rosak.
Boleh nampak kesan debu Gunung Merapi yang dikumpulkan di tepi jalan di Mangelang

Lupa pula nak bagi tahu harga tambang bas untuk ke Borobodur dari Terminal Jombor ni. Harga dia adalah Rp40000 untuk 2 orang. Mahal gak kan! Kira seorang Rp20000. Haaaa...ni sebenarnya kita orang kena tipu. Sebab masa waktu balik harga yang kita orang bayar Rp25000 je untuk 2 orang. Bila nampak kita ni macam orang luar memang kena la. Tiket pula memang tak ada.

Lebih kurang 45 minit (kalau tak salah la ni) perjalanan, aku pun sampai ke Borobodur...Bas belum berhenti dah ramai yang naik. Aku ingatkan penumpang, rupanya penunggang beca yang nak cari pelanggan. Aku rasa macam rimas juga, tapi apa boleh buat dia orang ni nak cari makan. Bila dah dapat beca, aku makan dulu sebab lapar. Lepas tu aku pun ke Borobodur. Masa tu lebih kurang pukul 1ptg (kira2 pukul 12 waktu Yogja)..bayangkanlah betapa panasnya nak naik ke sana tu.
Ni semua pemilik beca yang sedang tunggu aku turun dari bas...walaupun cakap tak nak dia orang tetap sabar dan sanggup tunggu sampai kita cakap nak...kesian dengan dia orang ni

Bila sampai sana, dah jangka dah ramai peniaga2 akan menyerbu...tapi aku menolak dengan baik. Macam2 dia orang ni jual. Nak sewa payung pun ada...sebab panaskan nak naik ke atas tu. Apa je yang boleh dijual mereka akan jual. Kesian pun ada juga. Harga tiket nak naik ke sana adalah USD15/Rp135000 untuk pelancong luar. Kalau nak bayar guna RM pun boleh tapi lagi mahal, RM52. Harga untuk rakyat mereka murah je Rp12500 kalau tak silap. Nak naik ke Borobodur ni kena pakai kain batik yang dah disediakan. Tak faham apa motif tapi kalau ikut apa yang dibaca dalam paper sebelum ni, sebab nak promote industri batik dan menghormati kesucian Borobodur tu sendiri.
Tengoklah keadaan tangga yang amat curam ni...nasib baik dia letak pemegang kat tepi tu

Bila nak naik ke sana memang ngeri sangat, sebab tangga dia amat curam. Dengan keadaan pelancong yang ramai, perlulah lebih berhati2. Mulanya aku takut nak naik sebab rasa gayat sangat..tapi sebab fikir bayar mahal dan bukan selalu dapat datang ke situ, jadi aku pun naik juga la...Bila dah sampai atas, memang best sangat sebab pemandangan dia memang amat cantik dengan di kelilingi oleh kehijauan alam.

Kain batik yang patutnya kena pakai dah jadi selendang pulak dah...hahahaha...sebenarnya pakai kat kepala sebelum tu sebab cuaca panas sangat
Aku rasa kagum sangat dengan senibina Borobodur. Keseluruhan senibina adalah daripada batu-batuan yang disusun. Sepanjang di sana aku berfikir macam mana orang zaman dulu boleh bawak batu yang begitu berat ke atas bukit tu dan disusun pula bertingkat2. Siap ada parit kecil yang bila air hujan turun, air yang mengalir di sini akan keluar di celah batuan yang berbentuk mulut harimau (ke naga, aku tak berapa pasti). Boleh pula kawan aku cakap nak tunggu hari hujan nak tengok air keluar dari mulut harimau tu!Haishhh!!! Aku pun ingatkan yang kami mungkin tak boleh balik sebab tak boleh melalui Mangelang.
Nilah mulut harimau yang aku cakap tu!!

Bagi yang muslim jangan risau bila ke Borobodur, sebab ada disediakan surau diluar Borobodur...tapi kelihatan agak terbuka juga. So, tak payah la nak bersusah payah mencari surau atau pulang ke hotel nak solat kan! Kalau nak tahu bila pergi ke Yogjakarta ni, memang senang sangat nak cari masjid. Boleh dikatakan setiap jalan ada masjid, walaupun kecil. So kita tak payah susah2 nak cari atau jalan jauh2.

Setelah berpanas dan berhujan (nasib baik hujan renyai je masa tu), aku pun pergi melawat Candi Pawon. Tapi tak ada apa2 pun kat sini. Candi dia kecil aje. Lepas tu aku terus naik bas untuk pulang ke Yogjakarta semula (ni yang aku cakap harga tambang dah lain). Pemandangan indah sangat dengan padi menghijau dapat dilihat bila melalui perkampungan sekitar Borobodur ni. Cantik sangat!!!
Kawasan penanaman padi di perkampungan sekitar Borobodur

Bila dah sampai ke Yogjakarta aku pekena Es Dawet Gula Jawa kat Jalan Malioboro sana. Sebenarnya Es Dawet ni cendol. Tapi rasa dia tak la sepekat cendol yang di Malaysia ni. Tapi sedap la juga. Ingatkan lepas tu nak pergi ke Pasar Beringharjo, nak beli kain batik sarung mak aku pesan...tapi rupanya pukul 4.30(waktu tempatan) dah tutup. Jadi aku decide balik ke hotel nak berehat sebab penat sangat panjat bukit tadi....
Es Dawet Gula Jawa

Waktu malam, aku makan malam di gerai kaki lima lagi. Tapi jangan underestimate dia orang ni. Gerai ni ada 3 orang pekerja siap ada uniform dengan nama kedai lagi tau. Dah tu seperti aku cakap dalam post sebelum ni ada tax....Lepas makan malam di gerai kaki lima aku pun pergi la jalan2 di Mentari Mall(kalau tak silap la nama dia), tak ada tempat lain aku serbu...Gramedia. hahaha...tapi kidnap 1 buku jelah. 5cm tajuk buku tu. Lepas tu jalan2 sekitar Malioboro. Dapat juga beli cenderahati untuk kawan2 walaupun tak banyak. Tak ada idea langsung nak beli apa. Kiranya hari kedua ni aku just pergi Borobodur dan jalan2 sekitar Malioboro.

1. nape beriya nak pergi yogjakarta ni..

2. @faizmmg saja nak berjalan2 sebab nak merehatkan minda...lagipun dapat tiket airasia yang murah tu.

3. assalamu'alaikum.
    perkenalkan, saya ridhwan fauzi, dari indonesia.

saya tertarik sekali membaca cerita siti rahmah ini saat di jogja :)

Semoga persahabatan antara indonesia dan malaysia tetap terjaga

4. assalamu'alaikum.

saya ridhwan fauzi dari indonesia

saya tertarik sekali membaca cerita siti rahmah ini saat berkunjung ke jogja, walau sebenarnya saya kurang paham bahasa melayu hehe

semoga persahabatan dan persaudaraan antara indonesia-malaysia tetap terjaga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...