Wednesday, January 6, 2010

Beli buku tapi masih berjimat

Kelmarin aku beli majalah Personal Money sebab tertarik dengan satu isu ni. Selalu pun memang beli majalah ni ikut topik yang menarik la. Tapi untuk isu #101 ni, di ruangan "smart spending" ade dibincangkan pasal membeli buku secara berjimat.

Bukannya apa, rakyat Malaysia ni agak berkira jugak kalau membeli buku (aku pun termasuk jugak) walaupun kerajaan bagi rebat cukai terhadap pembelian buku dan majalah. Jadi untuk posting kali ni, aku ingin berkongsi apa yang aku dah baca ni. Tapi kalu sesiapa yang berminat nak baca majalah Personal Money ni, boleh la beli. Harga dia murah je Rm9.oo. Tapi amat berbaloi beli sebab banyak sangat info di dalmnya berbanding iklan.


1: Jadilah ahli
Kalau kita jadi ahli selalunya kita akan mendapat diskaun apabila membeli buku. Tapi kadang tengok jugak, tak semua buku dapat diskaun. Tapi apa salahnya kalau kita jadi ahli dengan bayar beberapa ringgit je. contohnya MPH, keahlian adalah RM20 untuk 2 tahun. Kalu kita beli buku dah tentu, dapat cover balik keahlian tu dengan diskaun yang dia bagi. Rasanya semua kedai buku pun membuka keahlian untuk pembeli.

2) Beli masa jualan gudang
Selalu kalau hujung tahun, kedai buku ni, dia buat jualan gudang (kalau orang putih cakap warehouse sale). Ha, apa lagi, masa ni lah kita borong banyak2 buku kat sana. Kadang dia orang bagi sampai 70% diskaun. Tapi janganlah harap nak diskaun untuk buku baru plak.

3) Online bookstores
Yang ni rasa macam kurang betul sikit sebab kalu nak ikutkan, aku dah cek dah harga online dengan kedai buku. Sama aje. Tambah pulak, kalu beli online kena caj penghantaran, tambah lagi kos tu. Setakat ni perbandingan harga yang aku buat sama ajala. Tapi mungkin harga berbeza ni ikut jenis buku samada paperback atau pun baru.

4) E-book
Mungkin ada yang belum tau e-book tu apa. E-book ni maksud dia, buku tu kita boleh download melalui internet (kira soft copy la ni). Sekarang ni e-book amat popular. Kadang kita boleh dapat free je e-book ni. Kira kat mana2 pun kita boleh baca la. Ade jugak satu device yang digunakan khas untuk e-book ni. Kalu kat oversea dah popular sangat2 la sebab orang dah tak nak simpan banyak2 buku kat dalam rumah. Tapi kat Malaysia ni rasanya baru nak berkembang. Aku pun ada jugak join free-ebook. Selalu dia hantar la newsletter untuk bagi tau e-book terbaru. Yang bestnya, aku pernah dapat buku Harry Porter lagi. Masa tu buku Harry Porter tu baru keluar. Amacam? Best kan. Orang duk beratur beli (mahal lagi), aku dapat free je. Memang best giler la....

5) Beli second hand
Kalau rasa kita tak mampu nak beli yang baru, apa salahnya kita beli second hand. Kalau buku tu elok lagi tak salah. Yang penting ilmu yang ada dalam buku tu. Kalau kat KL ni ada satu kedai buku second hand kat Central Market dengan The Mall. Kalu online punya ada paylessbook (www.paylessbooks.com.my). Dia punya store ade di 1 Utama dengan Ampang Point.So boleh la tengok buku apa yang ada kat sana.

Amacam...berguna tak tips yang aku bagi ni. Jadi lepas ni boleh la merancang beli buku. Jangan lupa dah beli simpan resit, nanti boleh claim untuk rebat cukai....

4 comments:

  1. I like magz personal money ni..dulu selalu beli...

    ReplyDelete
  2. memang selalu beli..boleh dikatakan setiap bulan..tp masa tak ada nak tulis artikel2 menarik kat dalam tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...