Tuesday, January 19, 2010

Solat: Kebaikan dari perspektif sains

Solat wajib bagi setiap orang Islam. Dalam Al Quran ada menyebut solat itu mencegah kita dari perbuatan mungkar. Tapi kita tau tak kebaikan solat dari perspektif sains pulak? Mesti tak tau kan?

Hari Ahad lalu, aku nak gi makan jadi singgah dulu kat MPH berdekatan. Jadi terjumpa la satu buku ni. Bukan la sebab di buku tu tertulis "Jualan Terlaris, Mesti Baca" tapi memang dari tajuk dia je, memang rasa bagus buku ni. Tambah pula, harga dia cuma RM29.90 dengan kualiti buku yang amat bagus sekali rasa macam rugi la tak beli kan!




Buku ni di tulis oleh penyelidik UM yang menjalankan penyelidikan terhadap kebaikan solat terhadap tubuh badan manusia. Penerangan yang mudah difahami beserta dengan gambar memang menarik sangat untuk dibaca.

Diterangkan juga kebaikan pergerakan dalam solat dan faedahnya. Contoh bila kita rukuk kebaikannya pada kesihatan manusia, bila kita membengkokkan jari kaki bila duduk antara dua sujud dan kebaikannya.

Mungkin selama ni kita ambil sambil lewa je pergerakan dalam solat. Tapi bila dah baca buku ni kita mesti nak solat kita sempurna. Bukan sahaja untuk menghadap Allah tapi untuk kesihatan diri kita. Dah baca buku ni barulah kita tau kenapa Allah suruh kita jangan tinggalkan solat.

Jadi, kawan2 dapatkan segera buku ni. Memang menarik sangat. Harga murah, ilmu dapat, lepas tu solat pun semakin baik. Jadi, nak fikir lagi ke nak beli ke tak?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...