Tuesday, January 19, 2010

UMNO - Akhir Sebuah Impian

Kali ni aku nak review pasal buku yang aku rasa amat menarik untuk dibaca. Sejak penulis dia meninggal dunia, teringin nak baca buku ni. Nak tau apa yang dia tulis.

Jadi masa jalan2 kat MPH aku pun carilah buku ni. Mungkin orang fikir aku ni ahli UMNO. Lantak la. Yang penting aku beli sebab nak tau apa isi kandungan dia. Masa baca intro dia, rasa sedih sikit sebab ada satu impian penulis yang aku rasa belum tercapai sebelum dia meninggal dunia. Dia ada menyatakan nak tulis satu lagi buku pasal diri dia sendiri.

Buku ini dimulakan dengan kisah perjuangan Umno untuk mencapai kemerdekaan, serta cabaran yang dihadapi oleh pejuang2 kemerdekaan tersebut. Konflik2 yang melanda bagi mencapai kemerdekaan tersebut. Antaranya keengganan orang melayu untuk membuka keahlian kepada orang bukan melayu. Namun begitu ornag bukan melayu juga tidak mahu menyertai Umno. Oleh kerana idea ini ditolak, Presiden Umno pada masa itu iaitu Dato Onn Jaafar meletak jawatan dan diambil alih oleh Tunku Abdul Rahman.

Selepas memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu, timbullah satu lagi konflik dalaman parti yang mana pada pandangan menulis tidak pernah selesai sehingga ke hari ini. Konflik perebutan kuasa untuk menjadi Presiden parti. Penulis percaya ia bermula sejak pertandingan perebutan jawatan presiden di antara Tun Hussien Onn dengan Sulaiman Palestin pada 1976.

Di dalam buku ini juga banyak kisah yang mungkin kita sebagai orang biasa tidak mengetahuinya, tetapi penulis mengambil inisiatif ini untuk memberitahu kita. Contohnya kes tikam belakang antara pemimpin2 Umno sendiri dengan tujuan untuk mendapatkan kuasa. Begitu juga, penulis menyentuh mengenai ahli Umno sekarang yang menyertai Umno hanya untuk tujuan mendapatkan 'sesuatu', bukan untuk memajukan Umno atau negara.

Penerangan mengenai peranan penulis sepanjang dia berkhidmat sebagai Menteri penerangan telah banyak mempertahankan kedudukan pemimpin Umno sendiri. Selain itu beliau menerangkan tanggungjawabnya yang telah membawa kepada penubuhan Umno semula selepas pengharamannya pada 14 Feb 1988. Walaupun akhirnya dia dibuang dari kabinet tetapi beliau tidak pernah menyesal malah berbangga kerana telah menjalankan tugasnya dengan baik.

Sebagai penutup buku ini, penulis memberikan nasihat kepada ahli Umno serta pemimpinnya supaya impiannya untuk melihat Umno terus maju untuk agama, bangsa dan negara.

Amat menarik sekali membaca buku ini sebab kita dapat mengetahui latar belakang sejarah negara yang mungkin kita tidak tahu dari orang yang terlibat secara langsung dengan peristiwa tersebut.



Dengan penyampaian yang bersahaja dan kadang kala mencuit hati, aku amat berpuashati membaca buku ini. Harga pun murah sahaja RM29.90. Jadi kepada sesiapa yang rasa berminat nak masuk politik tak kisah la parti apa2 pun boleh la baca buku ni untuk mendapatkan tips2 dari penulis.

Akhir sekali, kita sedekahkan Al-Fatihah untuk Allahyarham Tan Sri Mohammed Rahmat. Moga rohnya dicucuri rahmat. Aminnn...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...