Sunday, May 9, 2010

Di Bawah lindungan Kaabah

Tajuk : Di Bawah Lindungan Kaabah
Terbitan : Pustaka Dini
Penulis : Hamka
ISBN :978-983-9422-41-2
Harga : RM6.90








Setiap kali ingin membeli buku aku akan lihat dulu sinopsisnya di belakang kulit buku. Tajuknya pun dah menarik tapi tak tau la ceritanya bagaimana kan? Tapi bila dah baca belakang kulit buku ni aku pelik, kenapa tajuk buku ni "Di Bawah Lindungan Kaabah". Jadi aku pun beli la. Lagipun tengok la harga dan penulisnya pula. Macam rugi kalau tak beli. Lagipun, banyak orang syorkan membaca buku tulisan Hamka, ulama terkenal Indonesia.

Membaca mukasurat pertama...aduhhhh!!! Berbunga2 sungguh buku ni. Aku kalau bab baca buku macam ni, alamatnya tak faham la aku. Tapi demi Hamka, aku baca juga. Tapi bila teruskan membaca..oooh! tak la susah sangat nak faham.

Mengisahkan tentang Hamid yang meninggalkan Indonesia dan pergi ke Maakah kerana menuntut ilmu dan juga ingin melupakan kekasih hatinya Zainab. Zainab yang dikenali sejak kecil, pada mulanya dianggap sebagai adik, tetapi apabila telah dewasa cinta mereka berputik. Tetapi percintaan mereka terhalang oleh perbezaan darjat dan keturunan. Walaupun mungkin ibubapa Zainab tidak kisah akan darjat ini, tetapi Ibu Hamid sebelum meninggal telah mengingatkan Hamid tentang perbezaan ini.

Demi memenuhi kehendak ibu, serta sedar yang dirinya berasal dari keluarga yang miskin, Hamid membawa diri. Tambahan pula ibu Zainab ingin menjodohkan Zainab dengan keluarganya yang terdekat dan meminta Hamid memujuk Zainab menerima pinangan tersebut. Hamid juga tidak mengetahui samada Zainab juga menaruh hati padanya.

Setelah mengetahui Zainab juga menaruh hati pada Hamid, Hamid bertekad untuk pulang bagi mengubat rindu pada Zainab setelah dia menunaikan hajinya. Tapi siapa pula yang dapat Hamid temui???

Buku karangan Hamka ini menunjukkan betapa didikan agama itu, membuatkan Hamid tidak mampu untuk menyatakan rasa cintanya kepada Zainab kerana perasaan malunya. Keinginan Hamid untuk mendapat keredhaan Allah melebihi keinginannya mendapatkan Zainab. Satu pengajaran yang diterapkan oleh Hamka betapa kesabaran itu akan mendapat balasan yang baik dari Allah.

Jalan ceritanya yang pendek dan ringkas (hanya 84 muka surat aje...1/2 hari pun boleh habis ni...) serta mudah difahami walaupun ayatnya berbunga2. Terdapat dialog tentang cinta yang menarik ingin aku petik di sini. " Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap2 diri manusia. Ia laksana setitis embun yang turun dari langit, bersih dan suci. Cuma tanahnyalah yang berlain2 menerimanya. Jika ia jatuh ke tanah yang tandus tumbuhlah oleh kerana embun itu kedurjanaan, kedustaan, penipu, langkah serong dan lain2 perangai yang tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesucian hati, keikhlasan, setia, budi pekerti yang tinggi dan lain2 perangai yang terpuji"

Kalau nak dapatkan buku ni secara online boleh la dapatkan di Kedai-Buku.com atau dapatkan aje di mana2 kedai buku. Kalau nak cari sendiri buku ni kat kedai buku mungkin agak susah sebab dia kecik dan nipis, jadi lebih baik tanya di kaunter.






3 comments:

  1. saudari....saye ade novel asalnye.....

    ReplyDelete
  2. ya...sudah baca? saya pun masih ada buku ni. x mau jual buku2 yg dah dibeli kecuali dh x de tempat nak simpan. terima kasih lawat blog saya

    ReplyDelete
  3. saudari...saya nak pinjam..asik pinjam je saya ni..hehehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...