Saturday, May 15, 2010

Nadra

Tajuk : Nadra
Terbitan : Ameen Book
Penulis : Isa Kamari
ISBN : 978-983-3991-92-1
Harga : RM29.00








Pertama kali tengok buku ini terus je beli. Tak tengok pun siapa penulis dia. Sebab aku memang dah tau mesti jalan ceritanya amat menarik. Harga pun biasalah- dalam range harga novel.

Penulis ni mempunyai beberapa novel hasil tulisanya, dan 3 dari bukunya telah diterjemahkan dalam bahasa inggeris. Dan Nadra ini adalah salah satunya. Novel ini dalam bahasa melayu bertajuk Atas Nama Cinta. Penulis ini adalah penerima anugerah S.E.A Write Award di Bangkok pada tahun 2006 dan dianugerahkan Cultural Medallion oleh kerajaan Singapura pada tahun 2007.

Mungkin sudah ramai yang mengetahui jalan cerita Nadra atau Maria Hertorgh yang penuh tragedi ini. Bermula kehidupan pada zaman pendudukan Jepun pada tahun 1942 di Tjimahi, Indonesia yang memaksa ibunya Adeline untuk menyerahkan Maria kepada Cik Aminah untuk dijaga. Ini untuk memastikan keselamatan Maria sendiri.

Adeline juga bersetuju supaya Maria dibesarkan dengan cara Islam. Malah Adeline bersama ibunya telah menghadiri majlis kesyukuran atas pengislaman Maria dan menukar nama Maria kepada Nadra binti Maarof. Biarpun begitu, Cik Aminah masih bimbang yang suatu hari nanti Adline akan menuntut semula Nadra darinya.

Oleh itu, semasa kedatangan Soelwadi iaitu bapa saudara Nadra ke rumah Cik Aminah untuk melawat Nadra, Cik Aminah menyuruh Soelwadi menandatangani surat penyerahan Nadra sebagai anak angkatnya yang sah. Malah Soelwadi sendiri telah menghantar Cik Aminah ke pelabuhan semasa Cik Aminah ingin pulang ke Kemaman.

Kebimbangan Cik Aminah ternyata menjadi kenyataan kerana pada suatu hari Konsulat Inggeris telah hadir ke rumahnya untuk menyatakan bahawa ibubapa Maria ingin berjumpa Nadra. Konsulat tersebut telah membuat janji kosong sehingga memperdaya Cik Aminah ke Singapura. Di Singapuralah bermula kesengsaraan Cik Aminah dan Nadra sendiri. Pasti kebanyakan dari kita tahu kesudahan , apa yang telah terjadi kepada Nadra..( teringat lagi masa tengok teater Natrah kat Istana Budaya..gila babas aku nangis)

Pada permulaan cerita mungkin kurang menarik perhatian aku. Memang banyak fakta yang penting telah dikupas pada permulaan cerita ini. Ia sesuatu yang penting untuk pembaca mengetahui kenapa Maria menjadi anak angkat Cik Aminah.

Mungkin agak sukar untuk menterjemahkan sebuah kisah benar dalam bentuk novel, tetapi penulis berjaya membuatkan aku hampir menitiskan airmata. Ayat yang amat menyentuh hati aku adalah "Maria left Nadra in Malaya but she knew the people whom she loved in Malaya could no longer live with Nadra because Nadra had become just a shadow. Nadra was a sweet short fiction that had ended abruptly. Who would be willing to retell this story?"

Namun beberapa fakta mungkin kurang tepat dalam cerita ini. Namun ia tidak sekali menjejeaskan jalan cerita Nadra ini.

Jadi kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan buku ni bolehlah dapatkan buku ni di MPH Online (untuk versi Inggeris), Kedai-Buku.com (untuk versi bahasa Melayu dengan tajuk Atas Nama Cinta).


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...