Sunday, October 24, 2010

Buku2 yang dah baca

Sekarang kita berada di penghujung tahun, jadi aku mula melihat semula rak buku aku melihat apa yang telah aku baca sepanjang tahun ni. Hmmmm..memang tak boleh dibanggakan langsung tetapi aku mencari juga ruang untuk membeli sendiri dan membaca buku2 yang aku minat.

Terdapat juga buku2 yang aku pinjam dari kawan2. Semuanya melihat kepada tajuk juga sebab lain orang lain pula citarasa masing2. Sebagai satu komitmen untuk meningkat jumlah pembacaan aku, aku telah membina blog ini untuk berkongsi tentang buku2 atau majalah mahupun artikel2 yang telah aku baca. Mungkin ada yang berguna untuk pelayar2 semua.

Aku juga telah menyertai kumpulan Goodreads Malaysia dan berkongsi cerita dengan penggemar2 buku yang lebih hebat dari aku tentang buku. Banyak juga buku2 yang aku beli setelah membaca komen atau pun pandangan orang yang telah membacanya. Aku banyak menimba ilmu dari kumpulan ini. walaupun tidak aktif memberikan komen tetapi aku mengikuti perbincangan yang mereka utarakan. Memang amat berguna dan terasa kerdil sungguh bila dibandingkan dengan ulat2 buku ni (aku ni tak layak lagi dipanggil ulat buku rasanya)

Setelah melihat rak buku aku ni, aku berazam untuk meningkatkan jumlah bacaan aku pada tahun hadapan. Insya-Allah. Semua ni bergantung juga pada masa yang aku ada. Disebabkan aku juga belajar jadi lebih banyak waktu aku ditumpukan pada pelajaran. Membaca buku sebagai sampingan sahaja, jika ada kelapangan. Contohnya di dalam bas (selalunya aku akan tertidur bila dah baca buku sbb waktu aku mentelaah adalah 2-4pg) ataupun dalam LRT. Jadi aku akan menyediakan satu buku di dalam beg supaya dapat aku membacanya.

Bila melihat semula di dalam blog buku2 yang dah aku baca dan ulasan yang aku berikan terhadap buku yang aku baca, terdapat beberapa buku yang tidak aku masukkan di dalam blog ini untuk ulasan. Antara buku2 yang belum diulas adalah:

1. Laskar Pelangi - Andrea Hirata
2. Travelog Iran Menyingkap Misteri Bumi Ahmadinejad - Dina Sulaiman
3. Travelog Cinta Abadi - Raudzah Roslan
4. Wacana Al-Quran - Fadal Hassan Abbas

Insya-Allah, jika ada kesempatan, aku akan membuat ulasan setiap buku2 tersebut. Buku2 di atas memang menarik sekali terutamanya buku Travelog Iran. Ini kerana ini pertama kali aku membaca buku travelog dan ia amat menarik sekali...(buku ni pun aku tau melalui Goodreads. terima kasih Goodreads Malaysia)...selepas itu akan mencari buku2 travelog yang lain contohnya travelog haji (masih belum dibaca).

Insya-Allah, aku akan cuba mencari ruang untuk meningkatkan jumlah bacaan aku di masa akan datang.

2 comments:

  1. O, Cik Siti orang baru di GR Malaysia.
    Teruskan membaca dan tulis ulasan buku..:)

    ReplyDelete
  2. Hehehe..malu sbb x banyak baca buku...Insya-Allah akan teruskan membaca dan mengulas.

    terima kasih Isma sudi melawat blog ct

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...