Thursday, January 6, 2011

Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman


Tajuk : Trevelog Haji: Mengubah Sempadan Iman (Edisi Kemas Kini)
Penulis : Muhd Kamil Ibrahim
Penerbit: PTS Islamika
ISBN : 978-967-366-026-1
Harga :RM29.00




Aku memang dah lama tertarik dengan buku ni bila aku melawat MPH. Tapi disebabkan belanjawan bulanan tidak mengizinkan, jadi aku tangguhkan dulu niat tu. Jadi bila dah ada duit lebih, aku pun pergi ke MPH berhampiran rumah aku ni dan beli buku ni serta buku The Choice(buku ni belum habis baca lagi).

Tajuknya pun kita dah tau dah mesti la ia berkisar tentang orang yang nak pergi haji. Cari buku travelog setelah jatuh cinta membaca Travelog Iran( tapi review buku ni tak sempat nak tulis dalam blog ni). Jadi aku pun cuba la cari beberapa buku travelog termasuklah buku Travelog Cinta Abadi (penulis buku ni adalah isteri penulis buku Travelog Haji).

Mula membaca buku ni beberapa hari umat Islam ingin menyambut Hari Raya Korban yang lalu. Suasana ingin menyambut hari raya ditambah pula paparan berita jemaah haji di Mekah menambahkan mood untuk membaca buku ni pada masa tu. Mungkin ingin lebih mengetahui apa yg sedang dilakukan oleh jemaah di Mekah.

Permulaan cerita tentang diri penulis yang penuh rasa jujur dan rendah diri lantaran kekurangannya dalam pengetahuan agama membuat aku terfikir tiada apa yang dapat menghalang hidayah Allah kepada seseorang itu jika dia benar2 ingin serta ikhlas untuk berubah.

Cerita tentang kad jemputan dari Allah untuk menjadi tetamu-Nya di Mekah membuat aku hampir menangis, kerana takut tidak dijemput Allah. Terasa keinsafan diri kerana banyak juga melakukan dosa samada sedar atau tidak, takut2 ia akan menjadi penghalang aku menjadi tetamunya. Astaghfirullah....

Penulis bercerita tentang segala pengalaman yang pasti memberi impak yang besar kepada dirinya serta beberapa ahli keluarga yang dibawanya bersama. Pelbagai pengalaman seperti membantu jemaah mendapatkan saf dihadapan, pengalaman mencium Hajarul Aswad dan banyak lagi yang pasti memberi banyak kenangan yang takkan dilupakan oleh sesiapa pun yang pergi ke rumah Allah tersebut.

Penulis juga memnceritakan segala pengalaman mengenai apa yang ingin dilakukan di Mekah, halangan2 dan bagaimana dia menghadapi segala halangan tersebut. Beliau juga memberi tips2 yang mungkin kita tidak ketahui tetapi dia menggunakan segala logik akal yang dikurniakan Allah untuk keluar dengan teori2 ringkas. Walaupun kita merasakan bahawa ia adalah sesuatu yang tidak perlu, tetapi penulis telah mengamalkannya dan ia berhasil. Sudah tentu semua itu dengan bantuan Allah juga.

Aku amat tertarik membaca buku ini kerana ia dibahagi kepada bab2 dan setiap bab adalah cerita yang berbeza. Setiap cerita akan diberi kesimpulan kenapa ia terjadi atau apa hikmah yang penulis temui di sebalik segala peristiwa yang dialaminya.Penulis menghadapi beberapa kesukaran tetapi penulis tidak pernah pula menganggap ia adalah balasan Allah terhadap perbuatan atau kejahillannya. Sebaliknya ia menganggap ia adalah sebahagian dr petunjuk Allah yang ingin kita berfikir.

Buku ini membuat aku sedar betapa keikhlasan dalam melakukan ibadah itu adalah amat penting sekali. Biarpun hanya sedikit tetapi jika kita terlalu ikhlas pasti Allah akan membalasnya.

Begitu juga dengan kekuatan doa. Kadang kala kita lupa untuk berdoa pada Allah atau bila kita berdoa kita cepat putus asa bila Allah tidak mengabulkannya...sedangkan kita tidak tahu apa yang telah direncana Allah untuk diri kita. Ia membuat aku teringat tentang beberapa perkara yang berlaku terhadap diri ini sepanjang tahun 2010 yang lalu. Aku perlu terus berdoa lagi.

Kadangkala kita bangga kerana ingin pergi menunaikan haji. Tetapi adakah kita pasti akan mendapat haji mabrur - sepatutnya inilah yang kita fikirkan.Aku syorkan buku ini dibaca oleh sesiapa yang ingin melakukan ibadah haji ataupun umrah. Ia sarat dengan pengajaran yang amat berguna. Aku juga mohon pada Allah agar diberi kad jemputan ke rumah-Nya suatu hari nanti. Aminnnn

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...