Thursday, January 13, 2011

Isabella: Sebuah Novel Perbandingan Agama Antara Islam dan Kristian


Tajuk : Isabella: Sebuah Novel Perbandingan Agama Antara Islam dan Kristian
Penulis : Maulana Muhammad Saeed Dehlvi
Penerbit: Kharisma Network Sdn Bhd
ISBN : 978-967-5029-40-0
Harga : RM22.00



Menyahut cabaran tahun 2011 untuk membaca sebanyak 50 buah buku bermula dengan buku ini. Tertarik membaca komen dan review yang dibuat oleh rakan2 di Goodreads tentang buku ini. Tambahan pula ia berkaitan dengan perbandingan antara agama Islam dan Kristian...sudah pasti ia memang menarik perhatian aku...

Tanpa berfikir panjang aku membelinya tetapi bukan semata2 kerana komen positif sahabat2 tetapi lebih kepada ingin mencari ilham dari buku tersebut. Ternyata tidak sia2 aku membelinya. Kerana dalam masa 2 hari sahaja aku telah habis membaca dan kepala aku sarat dengan ilmu2 yang aku perolehi dari buku ini. Rasa mahu baca sekali lagi tetapi kawan dah booking (tak apalah, memberi galakan kepada sesiapa sahaja untu membaca)

Mengisahkan tentang Isabella seorang anak gadis ketua paderi di Cordova yang akhirnya memeluk Islam hanya kerana keinginan beliau ingin menegakkan kebenaran agama asalnya iaitu Kristian. Isabella dibesarkan dengan cara hidup orang kristian dan belajar bersungguh tentang agamanya.

Namun pada suatu hari dia terdengar perbualan dua saudara Islam iaitu umar Lahmi dan sahabatnya tentang keraguan mereka terhadap Kristian. Isabella yang geram kerana merasa agamanya telah dipersendakan mempelawa Umar Lahmi ke gereja untuk berdebat dan mendapatkan jawapan terhadap keraguan yang dikemukan oleh Umar Lahmi dengan syarat Umar Lahmi akan memeluk agama Kristian jika mereka menemui jawapannya. Umar Lahmi tanpa rasa ragu menerima jemputan Isabella dan menerima syarat tersebut.

Bermula dari perdebatan di gereja itulah hati Isabella mula tertarik dengan ulasan2 dan bantahan Umar Lahmi terhadap agama Kristian. Dia mula mengkaji kitab Injil dan Al-Quran tanpa diketahui oleh bapanya. Sedikit demi sedikit dia mula tertarik dengan Islam dan mendapatkan pertolongan Umar Lahmi secara senyap2 tentang Islam tanpa pengetahuan bapa dan keluarganya.

Sehinggalah akhirnya Isabella nekad untuk memeluk Islam. Namun bukanlah semudah yang disangka kerana dia mendapat tentangan dari ayahnya sendiri iaitu ketua Paderi terbesar Cordova, yang pasti ingin menjaga maruah dan martabatnya. Isabella telah diseksa dengan kejam oleh rahib2 dr Inkuisisi yang tugasnya untuk menyeksa orang yang melakukan kesalahan terutamanya murtad. Namun akhirnya Isabella telah berjaya diselamatkan oleh 4 orang sahabatnya dengan menggunakan tipu daya.

Buku ini telah berjaya mencapai objektif atau menepati tajuk yang telah diberikan iaitu perbandingan agama. Ia terlalu padat dengan fakta tentang kepincangan agama Kristian dan kebenaran yang dibawa oleh Islam melalui nabi Muhammad. Persoalan2 yang dibentangkan adalah perkara2 antaranya:

1) Jesus itu anak Tuhan atau Manusia - Didalam kitab Injil tiada ayat yang menyatakan bahawa Jesus adalah anak Tuhan;

2) Kitab Injil yang dipegang oleh Kristian itu palsu atau benar - Kitab Injil (dikenali sebagai Kitab Perjanjian Lama) yang ditulis oleh beberapa pengikut Jesus dan kemudian pihak gereja berhak untuk memilih mana yang boleh dipakai;

3) Manusia itu dilahirkan berdosa atau suci - setiap orang yan lahir dikatakan memikul dosa Adam yang telah diturunkan ke dunia kerana telah memakan buah khuldi sedangkan Al-Quran menyatakan Adam dalam keadaan lupa semasa melakukannya. Berdosa adalah apabila kita melakukannya dengan sengaja dan dengan pengetahuan kita bukan kerana kita terlupa;

4) Penebusan dosa oleh para paderi- Paderi dianggap boleh mengampunkan dosa penganut Kristian dengan syarat mereka harus mengaku dihadapan paderi dan orang ramai digereja atas dosa mereka. Paderi dianggap suci sedangkan mereka juga melakukan dosa dan siapa pula yang boleh mengampunkan mereka? Perkara penebusan dosa ini menyebabkan orang Kristian tidak takut melakukan kesalahan kerana mereka boleh mengaku kesalahan mereka dan dosa mereka akan diampunkan. Mereka juga akan mengulangi dosa itu kembali.

Banyak lagi persoalan2 yang dibincangkan di dalam buku ini. Penulis menerangkan satu persatu kepincangan dengan bahasa yang mudah difahami, berpandukan kepada apa yang ditulis di dalam Kitab Injil itu sendiri dan kemudian dibetulkan segala kepincangan tersebut dengan ayat2 Al-Quran. Semua perbincangan fakta ini dibuat dalam bentuk dialog.

Walaupun ianya sebuah novel tetapi ia tidak meleret2 dan lebih kepada fakta. Boleh aku katakan hanya beberapa muka surat di depan menceritakan siapa Isabella dan muka surat yang terakhir menceritakan kesudahan hidup Isabella. Tak perlu membaca dengan melangakau muka untuk mengetahui tentang apa yang berlaku seterusnya kerana ini akan menyebabkan kita tertinggal tentang hujah2 yang diberikan terhadap persoalan2 tentang Kristian itu.

Setelah membaca buku ini aku rasa sedikit yakin ( tak berani menyatakan yakin sepenuhnya kerana banyak lagi yang perlu aku ketahui dan pelajari) dalam menghadapi tentangan atau hujahan terhadap agama Islam. Mungkin juga aku boleh menggunakannya buku ini sebagai tauladan untuk berdakwah...almaklumlahhh...aku sedang berteman dengan orang yang berlainan agama juga iaitu Kristian (dek kerana ini jugalah aku membeli buku ini). Moga2 Allah permudahkan jalan dakwah ini...dan mohon Allah memberi petunjuk dan hidayah kepadanya....Aminnn


4 comments:

  1. ...baik juga kukuhkan agama masing2...tapi jgan guna itu sebagai bahan debat kerna itu mengakibatkan perpcahan...

    ReplyDelete
  2. @jatrianabetul kata jatriana, kita perlu kukuhkan agama masing2, namun kita perlu juga belajar tentang agama orang lain supaya kita tidak salah faham sehingga menyebabkan perpecahan

    ReplyDelete
  3. kitab injil menyatakan bahawa jesus kristus adalah anak Tuhan buktinya adalah di Yohanes 1:34 dan Yohanes 3:13

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...