Wednesday, January 12, 2011

The Titanic Survivor's Story : The Fredericksburg, Va Connection

Ini sebenarnya adalah salah satu e-book yang telah aku download dr laman web www.free-ebooks.net. Aku menjadi ahli sudah lama dah tapi harang sekali aku membaca buku2 dari website ini. Ini kerana kebanyakan e-buku yang ada di sana tidak menepati citarasa.

Buku yang pernah aku downlaod sebelum ni adalah buku Harry Porter. Masa tu buku Harry Porter ni hangat di pasaran. Orang sibuk nak beli tapi aku dapat free. Sebab tulah nama laman web ni free-ebooks...hehehe

E-buku yang aku downlaod ni hanya mempunyai 68 muka surat sahaja. Aku membacanya hanya satu jam sebab saiz font yang besar dan juga jarak baris yang ketara. Rasanya bagus juga ia begitu, dapat la aku membaca dengan jarak penglihatan yang selamat. Kalau tulisan kecil sangat nanti terpaksa la aku merenung laptop aku ni lama2.

Jalan ceritanya seperti aku mendengar kanak-kanak bercerita. Kenapa aku katakan begitu kerana ia diceritakan dengan begitu pantas dan padat. Tiada olahan secara lebih mendalam tentang watak atau pun setiap rentetan peristiwa. Jadi aku cepat memahami apa yang hendak disampaikan. Ia bukan seperti novel yang kadangkala meleret dan penuh puitis. Ini adalah sebuah buku tentang peristiwa yang semua orang telah tahu. Pengakhirannya juga telah kita ketahui rasanya...samada mangsa selamat atau pun tidak. Yang membezakan cerita setiap mangsa adalah tujuan mereka menaiki Titanic dan bagaimana mereka boleh selamat.

Walaupun jalan cerita mangsa hampir sama namun aku masih ingin mengetahuinya. Seperti mana aku ingin menonton Teater Natrah walaupun aku telah mengetahui jalan ceritanya. Macam tulah keinginan aku nak baca pasal Titanic. Di dalamnya diletakkan juga potongan suratkhabar tentang cerita Naseef serta gambarnya bersama ahli keluarga.

Bagus jugak dapat buku free ni. Bukan selalu kita dapat kan?!. Tp tulah kelemahan buku free sbb tak semuanya betul2 memberi input berguna dan betul2 lengkap. Kadang2 hanya diberi point form dan sedikit penerangan. Terpaksa pula mencari input tambahan. Kalau bacaan ringan macam ni boleh la diterima lagi.

Buku ini mengisahkan tentang Naseef Cassem yang membawa anak jirannya yang berusia 12 tahun untuk diserahkan kepada ibu bapanya. Namun malang menimpa apabila Titanic telah melanggar ketulan aisberg yang telah menyebabkannya karam. Naseef cuba menyelamatkan kanak2 yang dibawanya dengan menaikkannya ke bot penyelamat. Namun ia hampa apabila mengetahui bot tersebut tidak diselamatkan oleh kapal yang melalui kawasan Titanic karam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...