Tuesday, January 25, 2011

Tuhan Manusia

Tajuk     : Tuhan Manusia
Penulis   : Faisal Tehrani
Penerbit : Al-Ameen Serve Holding Sdn Bhd
ISBN    :  9789833991372
Harga    : RM21.90

Pernah pergi ke kedai buku dan ternampak buku ini. Tajuk dah menarik tetapi cover buku macam tak besttttt aje...bila baca sinopsis di belakang ..."ooo...cerita pasal murtad"...tapi entah kenapa terus meletakkan semula buku tersebut di rak buku. Tak beli. Hanya tengok sekali sahaja. Nama penulis pun memang tak kenal tapi ala-ala arab gitu. Hmm...lain kali ajelah.

Tapi bila terbaca tentang Faisal Tehrani terus je rasa "aku kena dapatkan salah satu buku dia ni" hati berbisik. Pergi pula ke Goodreads dan cari tentang buku ni. Komen yang aku dapat positif tentang buku ni....hmmmm..memang kena beli. Tak kisah la cover buku tak cantik pun. Don't judge the book by its cover. 

Bila mula baca buku ni....apa ni? tak faham la....terlalu sarat. Lepas tu setiap bab akan dimulakan dengan ayat yang sama iaitu  Andai kota itu peradaban, rumah kami adalah budaya, dan menurut ibu, tiang serinya adalah agama.” Apa maksudnya? Dalam fikiran...terror gak la penulis ni sebab mampu memulakan setiap bab dengan ayat yang sama. Bukan 1, 2 bab tapi 20 bab tau.

Buku ini bercerita kisah Ali Taqi yang mencari kebenaran dan pemahaman di sebalik peristiwa abangnya, Talha yang telah murtad. Ali Taqi yang kecewa dengan sikap abangnya itu mencari punca kenapa abangnya sanggup meninggalkan agamanya iaitu Islam sedangkan mereka berdua mendapat pendidikan agama yang cukup dari keluarga.
Perjalanan Ali Taqi seorang remaja yang masih di alam persekolahan dalam mencari kebenaran menemukan dia dengan konsep Pluralisme iaitu kesaksamaan agama atau kepercayaan. Semua agama adalah benar mengikut konsep pluralisme ini. Jika Islam percaya Allah yang satu itu benar, Kristian yang percaya Jesus itu Anak Tuhan juga benar. Malahan semua agama termasuk atheis juga benar. Konsep ini timbul dari kepercayaan bahawa konflik agama berpunca dari ketidakpercayaan kita terhadap agama lain. Kononnya, perang salib juga berpunca dari hal ini. 

Pelopor pluralisme ini iaitu John Hick telah memperkenalkannya dan menganggap tujuan pluralisme ini adalah baik untuk masa depan dunia. Jika semua agama itu benar maka kenapakah wujudnya agama di dunia ini? 

Permulaan membaca buku ni rasa mencabar sangat sebab nak fahamkan konsep pluralisme tu. Tapi sabar juga membacanya sampai habis sebab percaya mesti ada yang ingin di sampaikan oleh Faisal sendiri. Lagipun ingin faham maksud pluralisme ini dengan lebih mendalam sebab baru2 ni ada terbaca di akhbar pasal pluralisme yang semakin menular.

Bagi pembaca yang tak mahu dibebani oleh cabaran berfikir akan terus berhenti dari membaca buku ini. Gaya bahasa yang digunakan oleh penulis juga berbelit2 (ini bagi diri aku kerana aku tak suka falsafah dan sastera). Penulis menyentuh mengenai makna pluralisme, sejarahnya, bagaimana ia menular dan punca2 pluralisme tersebut. 

Penulis juga secara tidak langsung telah mengkritik sistem pendidikan negara yang terlalu menyuap pelajar tanpa berfikir dan mengharapkan teks serta berteraskan peperiksaan semata2. Pelajar tidak didedahkan dengan isu semasa yang sepatutnya mereka ketahui atau persediaan untuk menghadapi sesuatu isu. Akhirnya pelajar sendiri tidak mampu atau hilang arah bila menghadapi sesuatu masalah. 
Penulis mungkin membantu pembaca (terutamanya orang yang macam aku ni) untuk mudah memahami apa yang ingin disampaikan apabila kebanyakan dialog umpama membaca teks atau mendengar syarahan dan bukan cerita. Kalau cerita mungkin saku pun tak faham juga agaknya apa yang ingin disampaikan oleh penulis. 

Di akhir bab juga diterangkan apa yang dimaksudkan dengan Andai kota itu peradaban, rumah kami adalah budaya, dan menurut ibu, tiang serinya adalah agama.”. Menurut penulis kita boleh megikut peradaban orang lain tapi tidak boleh meniru budaya mereka. Contohnya kita boleh meniru peradaban barat tapi bukan meniru budaya mereka yang songsang. Budaya dan peradaban itu pula mestilah bertiangkan agama iaitu agama Islam. 

Buku ini diterbitkan pada tahun 2007, ini bermakna semasa artikel yang aku sebutkan tadi keluar di akhbar pada tahun ini, penulis telah pun membincangkannya kira2 3 tahun yang lalu. Penulis telah memberi amaran tentang perkara ini lebih awal nampaknya. Persoalannya  sehingga ke hari ini, berapa ramaikah yang menyedari tentang kewujudan pluralisme ini? Fikir2 kan lah....




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...