Thursday, April 28, 2011

Kenapa melatah bila nasi lemak tidak dijual di kantin????

Dua tiga hari ini aku sibuk membaca komen dan pendapat pelbagai pihak tentang beberapa makanan yang dilarang dijual di kantin sekolah oleh Kementerian Kesihatan. Kebanyakannnya tidak menyokong malah menganggap makanan yang dijual di kantin sekolah tidak menyebabkan obesiti.Mereka beranggapan banyak punca lain yang menyumbang kepada obesiti di kalangan pelajar.

Berikut adalah makanan yang dilarang dijual di kantin sekolah:



Selain dari perkara di atas, terdadat 70 jenis makanan yang mana penjualannya dihadkan. Ini termasuk penjualan nasi lemak di kantin sekolah juga dihadkan kepada 2 kali seminggu. Roti canai pun ada termasuk juga dalam senarai yang dihadkan.

Aku amat positif dengan cadangan yang dikemukan oleh kerajaan ini. Sebabnya, untuk makanan yang dilarang tu dah sah sah la memang tak ada khasiat langsung kepada pelajar sekolah ni.

Untuk makanan yang dihadkan penjualannya pula, aku setuju sebab kebanyakan pelajar memang membeli dari kantin sekolah untuk makanan harian mereka. Makanan yang dijual pula seperti nasi lemak dan roti canai ni memang tinggi dengan karbohidrat yang mana penyumbang utama kepada obesiti. Berapa banyak kajian yang telah dilakukan oleh penyelidik tentang khasiat yang ada dalam nasi lemak dan juga roti canai. Siapa yang cakap semua ni penuh dengan khasiat dan disarankan pengambilannya???

Para pelajar tiada pilihan lain melainkan membeli dari kantin sekolah, sebab mak ayah mereka bekerja. Keluar dari rumah seawal pagi untuk ke tempat kerja dan mereka tidak sempat untuk menyediakan sarapan mahu pun membekalkan anak-anak mereka dengan makanan. Jadi anak-anak ni pun beli la dari kantin sekolah...sudah pasti la makanan yang mereka beli mengikut selera mereka tanpa ada kawalan terutama ibu bapa.

Pihak kantin sekolah juga pasti tidak menghiraukan apa yang dimakan oleh para pelajar ni. Yang penting mereka dapat untung dengan semua makanan habis dijual.

Kehidupan para pelajar hari ini kebanyakannya adalah di sekolah. Kalau pagi ke sekolah kebangsaan petang pula ke sekolah agama. Lepas habis sesi ke satu sesi lain. Pelajar tiada masa untuk balik ke rumah. Selalunya mereka ini akan dibekalkan dengan duit belanja oleh ibu bapa mereka dan mereka bebas untuk membeli apa yang mereka suka. Jadi tak mustahil mereka ini akan membeli makanan seperti nasi lemak, roti canai, mee goreng dan bihun goreng. Adalah amat bagus sekali jika pelajar ni faham atau pandai untuk memilih makanan seperti roti yang berserat tinggi atau pun minum susu.

Lepas balik ke rumah, biasanya selepas habis sekolah waktu petang, barulah mereka dapat merasa air tangan ibu. Itu pun kalau ibu tak penat balik dari bekerja jadi boleh la dia masak makanan yang berkhasiat sikit untuk anak-anak mereka. Kalau rasa dah penat atau mungkin juga mak ayah mereka ni balik lambat dari kerja, makan la dia orang ni dengan makanan yang dibungkus dari kedai...

Jadi bila masanya anak-anak atau pelajar ni betul2 mendapat makanan yang berkhasiat? Prof Di Raja Ungku Aziz sendiri amat bimbang dengan tabiat pemakanan rakyat Malaysia. Malah beliau pernah menyarankan agar program pemakanan di sekolah juga diubah supaya menjadi lebih baik. Mungkin kita boleh belajar bagaimana tabiat pemakanan Ungku Aziz sebagai panduan.

Jadi terpulanglah kepada kita sendiri samada untuk menerima atau tidak cadangan yang dikemukakan kerajaan ini. Kita mungkin boleh memberi pelbagai idea atau menolak idea tetapi yang penting semuanya untuk kebaikan generasi akan datang

2 comments:

  1. tapi itulah makanan kegemaran kanak-kanak terutama sekali burger....

    ReplyDelete
  2. @MamaEmasebab dia orang ni tak pandai menilai makanan mana yang bagus dan mana yang tidak...bila dah terbiasa susah nak ajar dah....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...