Friday, May 27, 2011

Ayahku (Bukan) Pembohong

Tajuk: Ayahku (Bukan) Pembohong
Penulis : Tere Liye
Penerbit: PT Gramedia Pustaka Utama
ISBN: 978-979-22-6905-5
Harga: RP45,000 (lebih kurang RM16.00 - RP100=0.0352)





Bila dah jatuh cinta dengan tulisan Tere Liye, terus rasa nak baca aja semua koleksi buku tulisan beliau. Semasa di Yogja tu aku telah membeli 3 buah buku tulisan Tere Liye. Ini adalah buku kedua yang aku baca. Buku yang ketiga nanti tajuknya Eliana.

Seawal bab pertama lagi aku sudah amat tertarik dengan ceritanya. Memang aku tak dapat menjangka apakah kesudahan cerita ini nanti. Yang pasti ia akan membuat aku menangis di akhir cerita.

Kisah Dam yang membesar dengan cerita2 ayahnya sebagai panduan hidup. Ayahnya (tidak dinyatakan nama - namun adakah ia penting-ia ternyata tidak sepenting peranan ayah itu sendiri) suka bercerita kepada Dam pelbagai kisah semasa dia mengembara di waktu muda. Akibatnya, Dam terlalu obses malah menjadikan cerita-cerita ayahnya sebagai sumber inspirasi -sehingga cerita2 teersebut membuatkan Dam membesar dengan penuh jati diri, semangat dan keyakinan serta tahu menghargai hidup dan orang sekelilingnya.

Kisah-kisah seperti suku penguasa angin, Lembah Bukhara dan juga Sang Kapten sering diceritakan oleh ayah Dam. Ayah Dam mendidik Dam dengan memberikan pengajaran di sebalik cerita2 tersebut. Namun, sebagai seorang anak yang meningkat dewasa, Dam merasa ragu2 dengan kebenaran cerita2 ayahnya. Keraguannya bertambah apabila semasa belajar di Akademi Gajah dia menemui buku tentang kisah Suku Penguasa Angin dan juga Lembah Bukhara. Ini menyebabkan Dam merasa ayahnya membaca dan mereka ceritanya berdasarkan buku tersebut.

Dam menjadi marah apabila semasa ibunya sakit kuat, bapanya telah membohonginya mengatakan dia telah membawa ibunya ke hospital dan doktor mengatakan penyakit yang sama tanpa ada usaha untuk merawat dengan cara intensif. Dam mendapat tahu bapanya berbohong apabila terdengar perbualan bapa serta doktor tentang keadaan ibunya. Dam cuba mendpaatkan penjelasan dari ayahnya, namun ayahnya menjawab ibunya tidak perlukan semua itu kerana ibunya dapat hidup sehingga kini kerana dia bahagia. Dam tidak dapat menerima penjelasan ayahnya itu dan mulai saat itu dia tidak gemar malah benci mendengar cerita2 ayahnya lagi. Ini membuatkan Dam mengabaikan serta berjauhan dengan ayahnya.

Setelah Dam berkahwin dan mempunyai anak, isterinya Taani yang amat memahami Dam dan Ayahnya telah membawa ayahnya tinggal bersama. Namun Dam kurang bersetuju kerana ayahnya menceritakan semua cerita2 yang pernah diceritakan pada Dam kepada anak2nya pula. Dam tidak mahu anak2nya membesar dengan cerita2 tersebut. Dam akhirnya....menghalau ayahnya keluar rumah kerana ayahnya tak mahu mengikut kata Dam yang suruh mengaku bahawa ayahnya telah berbohong pada cucunya...adushhhhh...sampai hati Dam. Kerana kebenciannya, Dam telah menutup segala kebenaran yang ada.

Namun betulkah sebenarnya cerita2 yang disampaikan oleh ayah Dam itu. Kisah dia bertemu Suku Penguasa Angin yang telah berjaya mengalahkan penjajah dengan sifat sabar dan tanpa pertumpahan darah. Kisah ayahnya yang bersahabat baik dengan Sang Kapten (pemain bola yang telah membawa pasukannya ke Piala Dunia) di mana Sang Kapten sanggup melakukan apa sahaja untuk menjadi pemain bola, kisah ayahnya yang ke lembah Buhara dan memakan epal emas, serta kisah ayahnya bertemu Si Raja Tidur dan bersahabat baik bersamanya. Si Raja Tidur inilah yang mengatakan bahawa ibu Dam akan hidup lama jika dia bahagia. Semuanya pada mulanya malah tidak masuk akal sekali....Aku juga terpengaruh dan menyangka memang ayah Dam pembohong. Malah dengan dialog ibunya pada Ayah " Suatu hari nanti kau harus bersiap dengan rasa ingin tahu Dam" memang sudah pasti ayahnya pembohong dan mereka2 cerita tersebut.

Buku ini sungguh menyayat hati hingga aku tidak mampu menahan tangis membacanya terutama saat Dam menghalau ayahnya sedangkan Dam adalah peminat nombor 1 ayahnya -seperti surat Dam pada ayahnya apabila meminta maaf kerana ayahnya tidak mengizinkan Dam mengutus surat pada Sang Kapten. Dam mengerti bahawa cerita2 ayahnya lah yang telah membuat Dam dewasa menjadi anak yang baik, memilik pemahaman hidup yang berbeza serta hidup dan penuh kesederhanaan (mereka memang hidup sederhana, kerana ayah Dam lulusan master undang2 dari luar negeri yang memilih menjadi pegawai kerajaan biasa, memilih untuk mengguna pengangkutan awam untuk ke mana2, malah mendidik anaknya untuk bersusah payah sejak kecil). Namun Dam tak pernah memahami semua itu dari lubuk hati yang paling dalam sehingga akhirnya Dam membenci cerita2 ayahnya.

Di saat Dam menghalau ayahnya ia sudah pasti menjadi tamparan yang paling hebat buat ayahnya namun ayahnya tetap tidak ingin merobek prinsip hidupnya yang sangat jujur dan tidak pernah berbohong. Mengapa Dam mesti mendengar kata2 orang lain (terpengaruh dengan segala pertanyaan sahabatnya Retro semasa di Akademi Gajah) dan tidak mempercayai ayahnya. Di saat Dam mengetahui semua kebenarannya semuanya sudah terlalu lewat untuk Dam.

Buku ini mengajarkan aku erti kebahagiaan sebenar dan hidup penuh kesederhanaan. Di saat orang memilih untuk berlumba2 mencipta kejayaan serta kekayaan, Ayah Dam memilih untuk hidup dengan penuh kesederhaan. Malah orang ramai amat menghormati pendirian hidup ayah dan juga ibu Dam itu. Kebahagiaan itu terbit dari hati kita yang paling dalam, bukan dari perkara luaran seperti hadiah, jawatan atau pangkat. Jika kita bahagia biarpun kedukaan, kesengsaraan kita akan tetap menghadapinya dan terus merasa bahagia. Kita memilih jalan hidup yang berbeza dengan orang lain namun kita masih bahagia. Perkara ini terngiang2 di kepala aku selepas habis membaca buku ini sehingga sekarang. Aku ingin menyimpannya di dalam hati.

Akhirnya aku tahu mengapa ayah Dam tak pernah membenarkan Dam menghantar surat pada Sang Kapten, mengapa ayah Dam tak benarkan Dam berjumpa dengan Sang Kapten semasa Sang Kapten melawat kota mereka, mengapa ayahnya menghantar Dam ke Akademi Gajah bukannya ke Universiti terkenal dan mengapa ayahnya tak pernah ingin mengakui bahawa cerita2 itu adalah rekaan imaginasi ayahnya. Di saat mengetahui semua kebenaran ini ia sudah terlalu lewat buat Dam.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...