Thursday, May 26, 2011

Lembing Awang Pulang Ke Dayang

Tajuk: Lembing Awang Pulang Ke Dayang
Penulis: Abdul Latip Talib
Penerbit: PTS Litera Utama
ISBN: 978-983-3892-68-6
Harga: RM23.00












Sesekali kalau kita tukar selera bagus juga kan?! Jadi aku pun memilih buku ni untuk dibaca. Buku ni di beli semasa PBAKL yang lalu. Lagi pun selalu sangat dengar tentang Lembing Awang ni tapi tak pernah tahu macam mana ia pulang ke Dayang. Hehehehe....

Buku ini pada permulaannya menceritakan tentang sejarah yang bersangkut paut dengan Kesultanan Johor dan Bugis serta penaklukan Belanda terhadap negeri tersebut....adusssshhhh...bagaimana nak cerita ni. Kalau pasal sejarah je pasti aku akan cepat lupa...(yang peliknya sejarah aku dulu dapat A2 pulak masa SPM - unexpected). Yang aku ingat bagaimana Raja Kecil menyerang kerajaan Johor dalam usahanya untuk merampas takhta. Alasan yang diberikan beliau adalah pewaris Sultan Mahmood yang mangkat dibunuh Laksamana Bentan.

Kisah sebenar Awang yang terpaksa mengembara selama 3 tahun kerana ingin mengumpulkan wang hantaran dan mendapatkan kain mastuli sebagai salah satu hantaran bermula pada pertengahan cerita. Kisah percintaan dua darjat ....(oh! sebenarnya tiada darjat yang memisahkan tetapi hanya mereka yang merasa mereka kaya sahaja yang telah mencipta darjat tersebut!). Aku tidak faham bagaimana keluarga Dayang boleh meletakkan hantaran yang tinggi sedangkan mereka yang meminta Awang untuk menjadi suami Dayang, bagi mengelakkan gangguan Bachok!. Sungguh tidak berhati perut, meskipun Awang setuju. Aku berasa pelik dengan pemikiran orang yang begini.

Akhirnya Dayang yang terpaksa berkahwin dengan Bachok, kerana Bachok telah menyebarkan fitnah yang mengatakan Awang telah mati semasa di perantauan. Kerana percaya dengan berita Bachok, keluarga Dayang telah memutuskan tali pertunangan dengan Awang dan menerima lamaran Bachok. Sudah pastilah Bachok telah menjalankan strategi untuk memikat Dayang dan keluarganya semasa ketiadaan Awang, sehingga membuatkan keluarga Dayang menerima lamaran Bachok.

Awang yang akhirnya pulang terkejut dengan berita bahawa Dayang akan berkahwin dengan Bachok telah mengamuk semasa majlis pernikahan mereka. Awang telah menggunakan Lembing yang dimenanginya semasa perlawanan di Makasar untuk membunuh Bachok. Namun lembing yang seolah ada kesaktian itu apabila dilempar akan membunuh sesiapa sahaja malah telah membunuh bapa Dayang sendiri, Pak Mail. Pak Mail mencabut lembing tersebut dan menyerahkannya kepada Dayang. Tidak dapat dipastikan bahawa kisah ini adalah kisah benar atau tidak tetapi ada mendakwa lembing tersebut memang wujud.

Satu percubaan yang bagus oleh penulis dalam menyampaikan cerita sejarah, kerana seringkali cerita2 sejarah susah untuk diingati dan difahami oleh masyarakat hari ini terutamanya remaja (dah tentulah aku salah seorang darinya). Malah sejarah adalah subjek yang dianggap membosankan di sekolah. Masa zaman aku dulu, siap tidur lagi dalam kelas. Nasib baik aku lulus dengan agak cemerlang juga. Hehehe. Penulis menyampaikan cerita dengan bahasa yang mudah difahami dan tanpa perlu banyak berfikir untuk memahamkan sesuatu cerita. Kaedah dialog yang digunakan dalam menyampaikan cerita juga memudahkan aku memahami jalan cerita. Ini agak logik sebab aku tahu orang zaman dahulu suka bercerita! Contoh yang boleh diambil adalah nenek aku. Dulu aku suka mendengar dia bercerita tentang kisah2 zaman dahulu.

Pasti lepas ni aku akan mendapatkan lagi buku-buku penulis ini. At least boleh la aku kembali mengingati cerita2 sejarah lampau rakyat Malaysia ni!

2 comments:

  1. menarik jgak cerite ni.. tpi ak kureng membace sgr lor buku2 ni..

    AWAS SPAMMING Di LAMAN SOSIAL

    ReplyDelete
  2. @Syuk Rytak apa...ambil masa untuk baca dan hayati buku. cari buku yang betul2 minat nak baca utk permulaan

    thanks for visiting my blog syuk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...