Tuesday, May 17, 2011

Salju Sakinah

Tajuk: Salju Sakinah
Penulis: Zaid Akhtar
Penerbit: PTS Publication
ISBN: 9789833604418
Harga: RM26.00

Hampir 2 minggu juga nak habiskan buku ni. Mungkin salah satu sebabnya, aku pergi bercuti jadi tak dapat nak meneruskan aktiviti membaca kerana memang jadual padat semasa bercuti ke Yogja baru-baru ini (aku akan ceritakan sedikit pengalaman aku di sana dalam post yang lain nanti). Dan yang kedua, mungkin jalan ceritanya tak mampu menarik aku untuk terus membaca tanpa henti buku ini. Puas aku mencari jiwa buku ini namun aku rasa gagal. Cuba menyelaminya namun masih gagal. Hanya di penghujung cerita barulah aku rasa aku sudah menjiwai dan mampu meneruskan bacaan. Oh! mungkin juga kerana aku ingin cepat2 habis membacanya....

Buku ini mengisahkan tentang Sumayyah, pelajar di Universiti Yarmouk di Jordan yang telah pulang ke Malaysia dan mengusahakan perniagaan kerepek yang diusahakan oleh arwah bapanya. Dalam masa yang sama Sumayyah juga mendapat tawaran untuk menjadi penceramah di Kampungnya atas permintaan bekas ustazahnya. Setelah pulang ke Malaysia, Sumayyah juga menghadapi berbagai ujian yang melibatkan dirinya sendiri dan juga keluarganya. Dia telah putus kasih sebelum peperiksaan akhirnya menjelma. Setelah pulang ke Malaysia pula, dia dapati bapanya telah meninggal dunia semasa dia menghadapi peperiksaan akhir. Namun ibu dan kakak2nya telah merahsiakan supaya Sumayyah boleh menghadapi peperiksaan akhir.

Setelah pulang pula Sumayyah mendapati bahawa kakak sulungnya berserta suami telah terlibat dengan ajaran sesat Tok Ayah Mit. Ini menyebabkan hubungan kakaknya serta ahli keluarga yang lain menjadi renggang. Sumayyah juga menjadi mangsa fitnah jirannya yang kuat cemburu dengan mengatakan Sumayyah cuba menggoda suaminya. Fitnah ini menyebabkan perniagaannya menghadapi masalah seperti tanah yang disewa perlu dikembalikan dan pekerja yang berpengalaman berhenti kerja.

Semua dugaan ini dihadapi oleh Sumayyah dengan penuh sabar, tenang dan tawakal kepada Allah. Sumayyah sentiasa berpegang kepada prinsip bahawa setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Namun dugaan yang paling kuat adalah apabila Sumayyah mendapati dirinya gagal dan 1 kertas semasa peperiksaan akhir dan perlu pulang ke Jordan untuk kembali ke kuliah. Namun ini juga pasti ada hikmahnya.....

Persoalan yang ditimbulkan oleh penulis dalam buku ini adalah permasalahan yang sedia ada dalam masyarakat melayu hari ini iaitu ajaran sesat. Ia yang berpunca dari sifat taklid buta dan juga ketaksuban kepada sesuatu menyebabkan kita telah lari dari landasan akidah yang sebenar. Punca utama pastinyalah kerana kurangnya ilmu. Kalau kita ada ilmu pula, pasti puncanya adalah kurangnya iman. Impak dari ajaran sesat juga dikupas oleh penulis dengan menunjukkan renggangnya hubungan kekeluargaan, malah menyebabkan rumah tangga porak- peranda.

Bahaya fitnah yang disebut didalam Al-Quran sebagai lebih merbahaya dari membunuh membuktikan bahawa, fitnah itu jika tersebar akan menjatuhkan maruah malah merenggang hubungan sesama manusia. Fitnah berpunca dari rasa tidak puas hati, cemburu buta dan rendahnya iman seseorang itu.

Beberapa persoalan remaja juga secara tidak langsung dikupas oleh penulis didalam buku ini, seperti hubungan bebas dan juga aurat wanita (rasa terkena juga pada diri sendiri). Kasih sayang seorang ibu yang tiada batasan dan persoalan cinta dan jodoh turut dikupas. Agak menarik juga bila akhirnya dapat kita ketahui hikmah disebalik kegagalan Sumayyah dalam kertas terakhirnya bila dia bertemu jodoh dengan orang yang tak pernah disangka2nya. Hubungan ukhuwah sesama muslim pula digambarkan penulis dengan eratnya hubungan Sumayyah dan rakan2 serumahnya.

Membaca buku ini membuatkan aku teringat pada salah seorang sahabat serumah aku semasa belajar di universiti dulu. Dia seorang lulusan Al-Azhar dan menyambung masternya di Universiti Malaya. Walaupun kami tidak berapa rapat namun aku amat suka bila masuk ke biliknya. Biliknya kecil namun penuh dengan buku. Aku pernah membelek2 bukunya tapi semuanya bahasa arab. Sayang sekali...Aku pernah meminta bantuannya berkenaan dengan assignment kertas pengajian Islam. Dia tak pernah lokek ilmu (terima kasih Kak Mimi sebab tolong saya buat assignment tu). Buku ini benar2 buat aku teringat pada dia. Sekarang kami dah terputus hubungan. Nama penuhnya aku tak ingat (tapi sedap sangat nama dia), namun aku memanggilnya Kak Mimi. Perkhabaran apa Kak Mimi sekarang?

5 comments:

  1. mmg bes la cter ni kak..x sabo nk bace full story..rase cam ade kaitan ngan diri sy gak je..suka kat seseorg dan skang jadi seperti daun gugur ke bumi..5 bintang tuk akak..;)

    ReplyDelete
  2. salam sakinah.
    terima kasih kerna sudi menikmati.
    moga beroleh manfaat.

    ReplyDelete
  3. @zaidakhtarwahhhh...rasa bertuah dan terharu sekali kerana penulis buku Salju Sakinah ini sudi melawat dan memberi komen di dalam blog saya....

    Terima kasih Ustaz Zaid Akhtar

    ReplyDelete
  4. sy abru je pinjam buku ni kat library sekolah,,,malumlah belakangnye x sipnosis..so,sy bukak blog ni tuk bace sipnosis nye...t.kasih ye ukhti ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih dik sbb sudi datang melawat blog akak ni....alhamdulillah masa ada lagi yang beroleh manfaat dari blog ni walaupun dah lama tak update. sekarang amat busy dgn kerja dan kuliah...jadi buku kurang dibaca...as a result tiada update...hehehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...