Saturday, May 7, 2011

Ya Allah, panjangkan umur Mak

Mak aku...seorang yang amat tabah dalam menempuh dugaan hidupnya. Jarang aku melihat menangis hanya kerana dugaan yang menimpa dirinya serta keluarga kami. Aku rasa saat mak paling banyak menangis hanya apabila Abah meninggalkan dunia ini. Sekarang mak dah tak ada Abah. Yang ada hanya anak2 dia dan cucu2nya.

Mak bagi aku banyak menyimpan rahsia tentang keluarga aku. Cuma kadang2 dia bercerita tentang kisah hidupnya. Aku hanya tahu bila terdengar dia bercerita tentang kisah lalu pada orang yang hanya tahu kisah silamnya. Tapi aku pun tak pernah nak bertanya lanjut lagi. Bagi aku, cukuplah dugaan  yang mak dah tempuh. Sekarang adalah masa untuk mak mengecap kebahagiaan walaupun tanpa Abah. Aku tahu mak rasa sunyi juga...tapi dia redha.

Mak walaupun tak pernah mengharap anak2 untuk beri belanja setiap bulan, tapi aku bersyukur dalam usia mak sekarang mak tak perlu bekerja lagi. Hanya duduk di rumah buat apa yang dia mahu. Aku rasa sebagai seorang anak tetap memperuntukan duit belanja setiap bulan untuk dia. Memang tak banyak tapi apa yang lebih penting aku rasa berkat yang ada dengan berkongsi rezeki yang aku dapat. Apalah sangat duit yang aku bagi. Kadang aku rasa bersalah juga kalau tak dapat beri mak duit. Tapi mak cakap " tak apalah, kau nak guna duit. Duit simpanan mak ada". Mak tetap mak, takkan pernah biar anaknya susah.

Kalau aku tak dapat balik aku akan call mak. Selalunya ada je cerita dia nak sampaikan. Mak selalu cakap " Kalau kau orang tak dapat balik pun tak apalah...tapi telefonlah tanya khabar mak". Aku teringat masa arwah abah baru meninggal mak menangis cakap pada kami " Jangan tinggalkan mak". Sebab itulah aku selalu balik hanya semata2 nak tengok mak. Kalau tak pun aku telefon. Aku tak mahu mak rasa kehilangan. Tapi siapa pun tak dapat menggantikan arwah abah. Emak tetap sunyi. Jarang nak pergi ke rumah anak2nya. Kalau pergi pun cepat2 mau balik.

Aku paling risau kalau mak sakit. Mak pernah tinggal di hospital beberapa hari kerana tekanan darah tinggi. Sebenarnya mak akan cepat risau tentang anak2 dia...tapi anak2nya belum tentu akan betul2 risau tentang mak. Mak boleh jaga 11 orang anak, tapi belum tentu 11 orang ni akan betul2 dapat jaga mak. Dulu mak pernah cakap " Esok dah besar, kau orang jangan hantar mak kat rumah orang2 tua pulak". Tak tergamak rasanya mak, kami nak buat mak macam tu. Berdosa besar la kami jika buat macam tu.

Kadang bila aku teringat kesusahan yang ditanggung mak, aku rasa insaf. Dulu mak bekerja siang malam nak menyara anak2 dia sampai ke besar. Mak pernah kerja kilang, kerja jadi tukang sapu, menjahit baju orang, menoreh getah. Apa yang mak tak pernah buat. Tapi kadang kita tak pernah hargai pengorbanan mak.

Sekarang mak sihat walafiat, cuma kadang2 dia batuk. Aku selalu berdoa agar aku tidak menjadi lupa diri, selalu berdoa pada Allah agar mak dikurniakan kesihatan yang baik, keselamatan di mana sahaja dia berada, dan diberi ketenangan dalam hidup. Ya Allah, kau panjangkan umur mak. Aku tak pernah mahu memikirkan hidup aku serta adik-beradik yang lain tanpa mak.

Aku dah tak mahu tulis panjang lagi tentang mak. Cukup la. Cerita tentang mak takkan terhabis walaupun aku terus menulis. Pada yang masih punya mak, ibu, ummi, atau apa sahaja panggilan, biarlah kita buat hati mak kita selalu gembira. Mak tak pernah harap harta kita tapi mak sentiasa doakan kebahagiaan kita. Tapi ingatlah walaupun harta kita banyak sekalipun, yang paling berharga pastilah Mak kita. Kalau mak dah tiada, harta kita yang banyak tu pun belum tentu dapat gantikan kebahagiaan kita apabila mempunyai mak.

Aku hanya ingin berdoa dan terus berdoa untuk mak. Ya Allah, panjangkan umur Mak. Beri mak kebahagiaan dan keselamatan di mana saja dia berada, kau berilah dia ketenangan dalam hidup. Amin

6 comments:

  1. touching..huhu..
    pengorbanan seorang ibu tak kan dapat dikira..
    semoga diberi kesempatan utk mmbahagiakan ibu..;)

    ReplyDelete
  2. @nama.aku.lynnsebab tu saya tak cerita panjang tentang mak saya. masa nk start tulis pun air mata nk jatuh. kalau panjang cerita tak tahu apa jadi

    ReplyDelete
  3. nsb baik ko dh stop cte psl mak ko. klu x mau aku pon start nangis

    ReplyDelete
  4. @inahartamasa nak tulis pun aku fikir panjang...nk tulis ke tak.

    ReplyDelete
  5. rindu kat ma..pengorbanan seorang yg bergelar"mak" cukup besar dan x terbalas oleh anak2..ya Allah, panjangkanlah usia ibuku dan kurniakanlah kesihatan yg baik pada ibuku..berikanlah kebahagiaan dan lindungi ibuku dan keluarga kami dari segala kejahatan iblis dan dunia...amin..;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...