Tuesday, May 24, 2011

Daun Yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin

Tajuk : Daun Yang Jatuh Tak Pernah Membenci Angin
Penulis: Tere Liye
Penerbit: Gramedia Pustaka Utama
ISBN: 978-979-22-5780-9
Harga: Tak ingat!!









Nak sangat dapatkan buku penulis ini sebab ramai yang cakap buku-buku tulisan beliau besttttttt sangat. Bila ke Yogja baru2 ni, aku pun berusaha mencari buku Tere Liye. Ternyata mereka memang betul. Tulisannya amat bagus sekali. Sekarang aku benar2 sudah jatuh cinta pada tulisan beliau...mungkin dengan penulisnya sekali!!!!!hahahaha....aku sudah gila agaknya. Waduh! Waduh! Aku sampai tak dapat menghabiskan makanan yang ada di depan ku kerana ingin menghabiskan buku ini!

Kisah tentang seorang gadis bernama Tania yang telah jatuh cinta pada Malaikat (Pak Cik Danar-bagi Tania dia adalah Malaikat keluarganya) yang telah menolongnya serta keluarga membina kehidupan dari seorang yang miskin hingga berjaya ke Universiti. Namun dia jatuh cinta pada Danar pada usia yang amat mentah sekali iaitu 12 tahun. Mungkin pada dasarnya adalah amat mustahil gadis sekecil ini sudah mengetahui istilah cinta. Namun bermula dari sifat cemburu Tania tahu apa erti cinta.

Konflik bermula apabila Danar memutuskan untuk bernikah dengan kekasih hatinya, Ratna. Tania berasa kecil hati dan merasa rendah diri kerna tak mampu untuk meluahkan rasa cintanya pada Danar kerana usianya pada ketika itu masih remaja (masa Danar kawin rasanya umur Tania 19 tahun dan Danar 32 tahun). Namun siapa tahu sebenarnya Danar juga amat2 mencintai Tania, namun mungkin kerana dia telah menganggap Tania sebagai adik, maka adalah amat mustahil sekali untuk dia terus jatuh cinta pada Tania. Jadi dia berkahwin dengan Ratnah.

Novel ini berasa dekat sekali dengan diriku sendiri kerana ini adalah persoalan yang sering dilalui oleh semua remaja di luar sana. Aku juga tidak terkecuali menghadapi semua ini. Perasaan kita pada seseorang yang kadang kala tidak mampu diluahkan. Namun bila ia diluahkan...semuanya sudah terlalu lewat dan tak mampu untuk dikembalikan lagi. Bagi yang tidak mampu menghadapinya pasti akan merasa kecewa yang teramat dan  tak mampu menerima hakikat itu. Tak terkecuali juga kita masih rasa kecewa namun kita  akan cuba melarikan diri dengan menyibukkan diri. Begitulah yang Tania lakukan. Dia tidak menghadirkan diri di saat pernikahan Danar dengan alasan dia amat sibuk sekali! Novel ini benar-benar membuat aku berada di masa silam.

Mungkin juga Tania sebenarnya ketandusan kasih sayang kerana kematian bapa semenjak kecil dan ibunya meninggal pada usianya 12 tahun. Maka pada Danarlah dia menumpang kasih sayang. Tambahan pula Danar amat mengambil berat tentang Tania dan adiknya Dede. Jadi bila Danar mempunyai kekasih, Tania bimbang dan amat cemburu sekali pada RAtnah, kekasih Danr.

Komen aku watak2 di dalam Novel ini:
Danar: Aku pun tak tahu kenapa engkau ini aku rasakan kadang2 seperti bodoh! Kau cintakan Tania tapi tak pernah meluahkan. Pada masa yang sama engkau meletakkan harapan. Melayan seorang gadis seperti kekasihmu. Malah kau memberikan rantai untuk hari lahir Tania sama dengan rantai leher kau juga. Aku rasa  seperti mahu hempuk kepala kau....ini adalah reaksi secara tak sengaja aku pada Danar.

Dede: Aku paling suka kau. Kerana kau amat memahami sekali kakakmu Tania. Amanah dan amat jujur. Walaupun kadangkala kau  "perosak suasana", namun aku senang sekali. Tapi, kenapalah kau tak bagi tahu pada Tania yang Om Danar pun suka pada kakakmu....awal2 lagi...bukan setelah mereka menikah. Namun aku berterima kasih kerana kau memberitahu Om Danar, Tania suka pada dia. Walaupun mungkin sudah terlewat iaitu di malam pernikahan Om Danar.

Tania: Selepas ini jika kau berkenan di hati, terus terang aja. Biarlah jika mereka tak terima sekali pun...hehehe. Jangan kau tutup pintu hatimu. Kita bertemu orang yang salah kerana kita ditakdirkan untuk orang yang terbaik dalam hidup kita!

Ratna: Kau baik sekali. Namun kenapa kau tak pernah terlihatkan kemesraan antara Tania dan Danar. Lagi pun Danar tak pernah sekali mengucapkan sayang padamu. Aku simpati, namun aku tak boleh menyalahkan sesiapa pun. Satu pertanyaanku, jika kau mengetahui bahawa Tania adalah bayang2 yang mencuri kebahagiaanmu, apakah kau akan maafkan Danar dan Tania?

Anne: Kau sahabat paling setia. Walaupun kadang kala, kata2 mu tak boleh diterima namun terima kasih kerana kau sentiasa memahami Tania

Terima kasih penulis kerana pada akhirnya kau membuat Danar mengakui perasaannya pada Tania. Meskipun sudah terlewat untuk semua itu...ia pasti menjadi penawar dan azimat buat Tania...seperti kata Tania:


 "Biarlah aku luruh ke bumi seperti sehelai daun...daun yang tak pernah membenci angin meski harus terenggutkan dari tangkai pohonnya"

4 comments:

  1. best la cter ni kak..x sabo nk bace full story..emm cam ade kene mengena ngan sy gak wlpn secara x sengaja..sayang kat seseorang sehingga jadi seperti daun yg gugur ke bumi tanpa menyalahkan angin..i give u 5 stars..;)

    ReplyDelete
  2. @Anonymoushahaha...yelah la tu dayah oooiii...tp mmg best la citer ni

    ReplyDelete
  3. halo siti, terimakasih banyak sudah me-review buku2 tere-liye. semoga senantiasa bermanfaat ya. setidaknya ada 4 novel yg sudah ditranslate oleh PTS Litera Malaysia, nah nove daun ini juga akan di translate.

    ReplyDelete
  4. @tere-liyeaduh tere, sangat berbangga dan terharu sekali kamu melawat blog saya yang tidak seberapa ni...rasa malu pula dengan luahan hati secara tak sengaja itu (tentang aku jatuh cinta sama kamu...hahaha...i'm just kidding!)

    by the way, thanks banget tere.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...